Mar 192012
 

 Bugetul local pe intelesul tuturor     Cel mai important element intr-o administratie locala il constituie  Bugetul local.  In mod normal acesta se constituie prin contributiile tuturor locuitorilor cetatii si, la fel de normal, ar trebui sa contribuie la solutionarea necesitatilor si asteptarilor majoritatii acestora.
     Pentru aceasta  ar fi firesc (  si legal)  ca proiectarea  , aprobarea si executia  bugetului local anual sa fie facute in baza  unor strategii multianuale, cu prioritizarea anumitor utilitati si servicii si mai ales  cu consultarea larga a  locuitorilor.
     Ca nu s-a intamplat niciodata pana acum acest lucru in Dumbravita, asta este, dar cred ca a sosit momentul ca situatia sa intre in normalitate asa cum prevede legea  273 din 2006, Legea bugetului local.
   Care este procedura normala  pentru  constituirea si executia unui buget local?

    Bugetul local se proiecteaza ,conform legii , in echilibru, adica , cati bani se strang intr-un an la bugetul local, atatia se  pot cheltui.

    In ceea ce priveste veniturile  ( banii care se strang ),este destul de simplu de prevazut :  veniturile incasate in anul anterior se multiplica cu un coeficient de crestere in functie de  procentul  de majorare a taxelor si impozitelor aprobate de Consiliul local si de gradul de dezvoltare a localitatii. Acestea sant veniturile proprii. La ele se adauga sumele transferate de la bugetul central pentru finantarea activitatilor descentralizate ( invatamant, social ) si anumite subventii pentru proiecte de infrastructura. Aceste ultime sume vin cu destinatie precisa si nu pot fi cheltuite decat pentru ceea ce au fost repartizate.
    Problema  bugetelor locale  apare datorita  regimului  autonomiei   care guverneaza administratiile locale  care prevede ca   veniturile proprii pot fi cheltuite  asa cum hotarasc  aceste administratii ( e si bine, e si rau , depinde de competentele  efective ale acestora ). Conform legii 215/ 2001  decizia privind  aprobarea si executia  bugetului  apartine  autoritatii deliberative , respectiv  Consiliului local.  In realitate ,in Dumbravita, deciziile privind modul in care se cheltuie banii publici nu se iau in  Consiliul local ci in Asociatiile nonprofit care capuseaza administratia locala  si a caror conducere nu trebuie sa mai spun cui apartine.
   Am fost acum o saptamana intr-o localitate invecinata pentru a  consulta   modul  in care se constituie , se aproba si se executa  si la altii  un buget anual. Aveau déjà bugetul aprobat  cu unanimitate de voturi  din data de 12 februarie2012. Inca din iulie 2011, toate institutiile din localitate, serviciile din primarie, comisiile din Consiliul local si cetatenii au depus catre Consiliul local solicitari pentru aprobarea unor  proiecte , lucrari si servicii in anul 2012. Toate acestea au fost analizate si aprobate in  sedintele CL . Pe baza acestor hotarari s-a  constituit proiectul de buget  pe anul 2012, iar in sedinta de  aprobare nu au mai existat obiectii sau neclaritati. Ca o precizare, in aceasta localitate, in anul 2011,  CL a adoptat peste 250 de hotarari. Pentru comparatie, in CL Dumbravita ,intr-un an de zile, nu sant mai mult de 45-50  de hotarari.  Acest lucru comfirma  ,inca o data, ca  in localitatea noastra  hotararile nu se iau in Consiliul local ci in alta parte , mai ales cele privind cheltuirea banilor publici.
     M-am  uitat la Lista lor de investitii. Continea peste o suta de pagini  si detalia fiecare lucrare pe capitole si subcapitole, in baza unor proiecte aprobate anterior in CL cu grafice de executie si devize care  precizau  cum va fi cheltuit ultimul leu din banul public. Am intrebat contabila respectiva cum a ajuns la asemenea performanta. Mi-a raspuns cu sinceritte ca meritul nu-I apartine in totatitate, ci mai ales datorita exigentelor Curtii de conturi. Atunci mi-am pus intrebarea: Oare la Dumbravita verifica aceeasi Curte de conturi ? Se pare ca nu.
   Dupa aceasta lunga introducere  voi prezenta pe scurt si bugetul localitatii noastre , asa cum a fost el proiectat de conducerea executiva.

Veniturile totale pe anul 2012 sant de 19,608 milioane lei, din care :

  • Venituri proprii -  16,574  milioane lei
  • Venituri de la bugetul centralizat – 2,072  milioane lei
  • Subventii – 0,962 milioane lei

Cheltuielile totale pe anul 2012 sant de  19,608  milioane lei, din care :

  • Cheltuieli curente  – 15,740  milioane lei
  • Cheltuieli de capital ( pentru dezvoltare ) – 3,867 milioane lei.

    Raportul intre cheltuielile curente si cele de dezvoltare este de 75: 25 %, si atunci ne punem intrebarea : de ce se misca asa de incet lucrurile in Dumbravita ? Normal, pentru posibilitatile si  nevoile  Dumbravitei, acest raport ar trebui sa fie 50: 50 %, adica sa se utilizeze  cel putin 9 milioane anual, din bugetul propriu , pentru dezvoltare.

Prima greseala pe care o contine proiectul de buget consta in  faptul ca nu sant prevazute cele 3 milioane de lei, datoria  primariei din 2008 ( din datoria totala de 8 milioane lei s-a platit anul trecut  5 milioane si au ramas 3 ). La intrebarea mea privind plata acestei sume si lipsa ei din buget , contabila a raspuns ca datoriile se rostogolesc. I-am replicat ca acest lucru nu este sanatos  deoarece, ca si bulgarele de zapada  ,prin rostogolire se mareste ( datoria neplatita atrage  majorari si penalitati ) si vom plati mai mult din banii contribuabililor. Doamna a spus ca decizia nu-I apartine. Fac precizarea ca daca suma era prevazuta in bugetul local , legea 273 /2006 prevede ca trebuia platita cu prioritate zero.
    Sa revenim la cheltuielile curente : de ce sant acestea asa de mari ?
Raspunsul este foarte simplu si este cuprins in doua capitole de Cheltuieli :

  • TITLUL II  Bunuri si servicii  – 6,345 milioane lei
  • TITLUL VIII  Proiecte cu finantare din fonduri externe nerambursabile  – 5,722 milioane lei.

     Sa le luam pe rand.

   Ce inseamna  Bunuri si servicii ? Inseamna sume care in cea mai mare parte sant virate in conturile celor 4 Asociatii nonprofit care capuseaza administratia locala , care livreaza bunuri si servicii dupa bunul plac al executivului, fara nici-o logica si fara aprobarea Consiliului local ( pietris, pavele , borduri, pentru ceva voturi la alegerile care urmeaza ).
     Pentru comparatie , la administratia vecina ,la care am facut referire, localitate cu acelasi numar de locuitori si acelasi numar de angajati in aparatul primariei, cheltuielile cu bunuri si servicii reprezinta 80% din fondul de salarii. La noi ele reprezinta 200 %  fata de fondul de salarii.  Deci suma reala  de bunuri si servicii la nivelul administratiei Dumbravita ar trebui sa fie de  2,5 – 3  milioane lei. Apare o intrebare fireasca : Celelalte 3 milioane unde ajung ?  Cetatenii au dreptul la un raspuns.
     In ceea ce priveste suma de 5,722 milioane lei prevazuta in bugetul  local pentru finantarea  proiectelor din fonduri externe  nerambursabile, confuzia este totala.  Pai ,daca aceste proiecte sant din fonduri externe nerambursabile, inseamna ca ele nu afecteaza bugetul local decat intr-o masura foarte mica ( coplata de 2% ) . In mod normal aceste proiecte aprobate la finantare trebuiau cuprinse la venituri, ca venituri din fonduri externe   ( deci veniturile totale trebuiau sa fie 25 milioane lei ) si atunci  puteau fi cuprinse si la cheltuieli, dar din fondurile respective.
       La intrebarile puse de mine , contabila a raspuns ca  aceste proiecte sant platite dupa realizare, iar finantarea initiala trebuie facuta din bugetul propriu.
      Raspunsul este in mare parte gresit ,  pentru ca , aceste lucrari se platesc  intradevar  dupa realizare, dar  pe etape, nu la sfarsit. Deci nu trebuie cuprinsa toata suma  in bugetul local  ci doar un procent de 10-15 %  corespunzator primei  etape.

 

   Care sant greselile majore in proiectarea acestui capitol al bugetului ?

1.     Cele 5,722 milioane lei din bugetul local puteau sa finanteze proiecte locale  prioritare solicitate de cetateni ( sosele, canalizare, infrastructura sociala )
2.    In momentul in care  fondurile nerambursabile corespunzatoare  proiectelor realizate vor intra in bugetul local, aceste fonduri nu au prevazuta nici-o destinatie  si vor putea fi cheltuite dupa bunul plac al executivului , fara aprobarea  Consiliului local.
In  final o ultima remarca fata de buget. In acest an , pentru prima data , urmare presiunilor membrilor Dunos, executivul primariei a prezentat o lista de investitii. Este un prim pas inainte , dar este departe de ceea ce prevede legea  si de asteptarile cetatenilor. La aceasta lista trebuie  anexe care sa prevada :
-    Pe ce strazi se va face asfaltare,  canalizare, iluminat public
-    Care sant graficele de executie ale acestor lucrari ( mai ales termenele la care vor fi realizate )
-    Care sant sumele cheltuite pe fiecare lucrare in parte, etc.

   Sper ca printr-o atitudine civica sustinuta, intr-o perioada scurta de timp, toate aceste  intrebari sa capete raspunsuri.

    19.03.2012                                                                           Consilier  Iulian Toma

 

  13 Responses to “Bugetul local pe intelesul tuturor”

  1. Domnule Consilier,
    Va rog sa enumerati cele 4 asociatii nonprofit si sa dati exemple concrete cum capuseaza ele administratia locala.
    As vrea sa inteleg si eu exact despre ce vorbiti.
    Multumesc
    Stima

  2. Domnule Csoka,

    Va prezint mai jos cele 4 asociatii nonprofit la care am facut referire , in ordinea infiintarii lor :

    1.    Asociatia comunala de gaz, infiintata in anul 2000
    2.    Asociatia Apa – canal , infiintata in anul 2002
    3.    Asociatia Club sportiv Dumbravita , infiintata in anul 2007
    4.    Asociatia Dumbravita , infiintata in anul  2010.

         In subsolul comentariului va prezint, scanat, cate un draft din fiecare  statut al acestor Asociatii ,pentru a vedea din cine sant constituite si de cine sant conduse.

    Cum capuseaza ele  administratia locala ?

         Aceste Asociatii executa toate serviciile publice ale localitatii (mai putin salubritatea ) in baza unor contracte  semnate  pe de o parte de  domnul Szilagyi Geza in calitate de primar ( ca beneficiar al serviciilor )  si in cealalta parte de  domnul Szilagyi Geza  in calitate de presedinte  al Asociatiilor prestatoare ( furnizor al  acestor  servicii ).
      

          Toate  Asociatiile au sediul in spatiile primariei  si folosesc utilajele ( baza tehnica ) primariei fara nici-o redeventa. Retelele  de apa , canal,  si gaz care sant in patrimonial  primariei, sant exploatate de aceste asociatii ( care  incaseaza  toate taxele de la populatie ) fara nici-o redeventa ( chirie ) ,ba mai mult,  reparatiile, consumul de curent la pompele de apa si canalizare sant platite din fondurile primariei.
         Niciuna din Asociatii nu detine  licenta pentru serviciile publice prestate , nu este organizata in concordanata cu prevederile  legii 51/2006, legea serviciilor comunitare de utilitati publice, si nu a obtinut aceste contracte  prin licitatie publica asa cum prevede legea Achizitiilor publice.
          Nu exista nici-un control al acestor asociatii  din partea Consiliului local. Asa cum am scris in articol, in bugetul local sant prevazute mai multe capitole de cheltuieli, care permit , in baza contractelor mai sus amintite, transferul unor sume importante de bani, fara nici-o parghie de control din partea Consiliului local pentru a vedea  cat de eficient au fost cheltuiti acesti bani. Sa va dau doar doua exemple :

       1.  In bugetul pe 2012 au fost prevazute pentru parcul central doua sume : 0,9 milioane lei investitii (reamenajare parc ,  pozitia  135 )  si  suma de 1,389 milioane lei pentru intretinere, (poz 140 ). Cu acesti bani se puteau asfalta , dupa cifrele prezentate de viceprimar  , aproximativ  5 Km de strazi.
       2.   Tot in bugetul pe 2012 au fost prevazute la capitolul Transporturi ,alte doua sume :  2,010 milioane lei  bunuri si servicii (poz 180 ), adica intretinere drumuri prin asociatiile in cauza  si  1,6 milioane lei (poz. 185 ) pentru asfaltari.

          Daca la aceste sume se prezentau proiecte,devize , grafice de executie, contracte, totul ar fi fost clar si nu ar mai fi lasat loc de nici-o suspiciune. Dar cand aceste sume sant gestionate de o singura persoana  din administratia publica (eventual, doua ), dati-mi voie sa am rezerve ( si ca mine , mai multi  ) fata de  gradul de eficienta in care sant cheltuiti banii cetatenilor .
         Am fost acuzat  pe acest site  de mai multi ca sant  nationalist, politician inversunat , cetatean care nu face cinste Dumbravitei, etc. Pentru ca  nu imi place polemica, nu  am luat in seama aceste atacuri venite din partea unor persoane care nu ma cunosc, inca. Cand vor ajunge sa ma cunoasca, asa cum ma cunosc  sute de persoane din aceasta localitate, vor constata singuri ca nu sant deloc nationalist, avand foarte multi colegi si prieteni de etnie maghiara cu care ma inteleg excelent,  ca am intrat in politica  in 2007  nu pentru a deveni politician ( avand o profesie foarte frumoasa pe care o practic cu mare placere de 35 de ani )  ci din dorinta de a folosi  cunostintele, experienta si priceperea acumulate  in atatia ani de munca, pentru a face cateva lucruri  frumoase ,bune si necesare   in localitatea  in care am ales sa traiesc, lucruri care intarzie sa se intample.

    http://dunos.ro/wp-content/uploads/Club-sportiv.pdf

    http://dunos.ro/wp-content/uploads/Asoc.Gaz_.pdf

    http://dunos.ro/wp-content/uploads/Asoc.Dumbravita.pdf

    http://dunos.ro/wp-content/uploads/Asoc.Apa_.Canal_.pdf
     

  3. Multumesc pentru informatii, m-ar interesa documentele complete, daca aveti posibilitatea sa le puneti pe site. 

  4. Eu inteleg ca mai mult de jumatate din bugetul Dumbravitei se cheltuie de d-nul primar fara a exista controlul Consiliului local. Pentru a avea imaginea acestuia am putea avea de patru ori mai multe drumuri asfaltate daca banii ar fi gestionati corespunzator. Acest lucru l-as dori schimbat pe viitor, desi inteleg acum mai bine miza jocului (avem un buget de 5 milioane de Euro). Este interesant cum poate ascunde d-nul primar jumatate din buget si sa nu raspunda in fata nimanui. Este ca si cum am aduce jumatate din salariu acasa si tot restul familiei ar fi multumita cu scuza "nu sunt bani". Deoarece in cauza sunt si banii mei din taxe continui sa il intreb pe d-nul primar ce face cu acestia. Pe mine ma intereseaza mult si cate datorii avem la terti (in special utilitati), nu de alta dar sa nu ne trezim fara apa (cum era sa se intample anul trecut) sau cu penalitati pe care le platim fara rost. Ma bucur pe de alta parte ca exista localitati cu bugete echilibrate. Inseeamna ca se poate si la noi! Pentru asta trebuie un plus de interes (civic) si implicare!

  5. Din cate am vazut Consiliul Local este membru fondator al Asociatiei Apa Canal Dumbravita. Asta nu inseamna cumva ca poate sa ceara un raport de activitate, sa aiba un fel de control asupra activitatii asociatiei?
    Corectati-ma va rog daca ma insel.
     

  6. Iulian Toma

    Cateva  raspunsuri la intrebarile aparute.
              Referitor  la statutul Asociatiilor din administratia locala  consider ca datele publicate sant edificatoare  pentru majoritatea celor interesati de subiect. Nu cred ca e necesar sa incarcam site-ul cu  documentele,, in extenso,,.Domnule Csoca, daca doriti mai multe informatii , aveti pe site  datele mele de contact  si vom gasi o modalitate sa vi le pun la dispozitie.
              In ceea ce priveste participarea  Consiliului local ca membru fondator in Asociatia de apa si canal, aceasta a fost facuta intentionat pentru a deruta cetatenii si ma voi explica: CL este al paisprezecelea membru fondator in aceasta asociatie  ceea ce inseamna o participare de  7%, deci fara nici-o putere decizionala.  Cu toate acestea , aveti dreptate in ceea ce priveste obligatia legala de a exista un reprezentant al CL in aceasta asociatie, reprezentant care trebuie ales  de fiecare data cand se schimba membrii consiliului ( la alegerile  locale). Am solicitat personal acest lucru , chiar si prezentarea bilanturilor anuale  in sedintele  Consiliului local, doar cu titlu informativ si,  asa cum era de asteptat , propunerea a fost refuzata pe considerentul ca asociatiile sant  cu statut privat. Ba mai mult , pana nu am reclamat la Curtea de conturi , nici tarifele practicate de acestea  nu erau supuse aprobarii Consiliului local.

  7. Buna ziua, Dle Iulian Toma, asi dori sa stiu daca se mai realizeaza proiectul cu linia de troleibuz, sau a fost doar un vis frumos, unde se v-a intoarce?
      va multumesc mult, va doresc o zi frumoasa.

  8. Deoarece d-nul Toma a promis ca nu mai scrie pe acest site in perioada campaniei electorale imi revine mie sarcina de a va raspunde: din cate stiu, finantarea proiectului de extindere a liniei de troleibuz este planificata pentru luna august iar termenul de executie este de 6 luni. Informatii suplimentare pe http://www.primariatm.ro

  9. Pentru ca tot se discuta despre probleme electorale pe mine ma intereseaza care dintre candidati are in vedere integrarea Dumbravitei in Timisoara
    Dpmdv nu se jstifica existenta  a diferitelor asociatii de utilitati care maninca bugetul primariei (apa, canal, televiziune etc) iar pe termen lung chiar si existenta unei primarii .
    De asemenea un alt punct pe care eu il condamn este cel al pomenilor electorale (gen hidrofoare si pavele) care nu fac altceva decit sa secatuiasca bugetul primariei in conditiile in care nu toti cetatenii pot beneficia de aceste "cadouri" intr-un termen rezonabil
    Dpmdv cred ca apartenenta la Timisoara va rezolva mult mai rapid problema strazilor neasfaltate, a canalizarii si apei precum si problemele legate de transport , amenajare si intretinere spatii verzi sau a locurilor de joaca pentru copii.
    Acest aspect cred ca ar trebui sa faca obiectul unui referedum pentru ca cel putin cetatenii din "Dumbravita noua" simt ca nu fac parte deloc din acesta comunitate iar in f scurt timp ei vor constitui majoritatea

    • Sunt de acord cu Ionescu; s-a mai pus aceasta problema pe alte forumuri locale de discutie. Bineinteles ca se impotriveste atat administratia comunei cat si cei aflati bine-mersi in vatra veche, si carora li s-au realizat asfaltarile si utilitatile datorita afacerilor cu terenuri si a impozitelor percepute noilor dumbraviteni. Dar sa ma treaca cativa ani, sa creasca numarul de proprietati in zonele asa-zis rezidentiale din jurul comunei si lucrurile se vor schimba. La punctul acesta, nici primaria Timisorii nu ar fi interesata; banii sunt limitati, problemele destule. Insa Timisoara se va extinde treptat si va inghite comuna, punct la care primaria nu va mai avea incotro. 

  10. Este un subiect interesant si, cred eu de actualitate.Si ar putea figura in programul unuia dintre candidatii la primaria comunei. Oricum aderarea la zona metropolitana este iminenta, dar trebuie foarte bine pregatita. Oamenii trebuie sa stie exact ce inseamna asta, daca sunt avantaje, ce dezavantaje ar putea fi. Este o mare provocare si, in sfarsit ceva foarte concret pentru candidatii nostri. Iata, manusa a fost aruncata. Sunt curios cine o va ridica.

  11. Zona metropolitana exista si imi pare rau ca nu a existat deschiderea Primariei Dumbravita sa facem mai multe proiecte impreuna cu celalte primarii. Cea mai mare ratare a fost cea legata de posibilitatea modernizarii si extinderii retelei de canalizare (pentru care existau fonduri UE). A fost vointa d-nului primar de a lucra cu asociatiile pe care le conduce si rezultatete le vedem. Pe de alta parte prin integrarea noastra in Timisoara impozitele si taxele cresc la nivel de oras. Un alt avantaj este atunci cand depui proiecte pe zona rurala. Personal imi doresc sa ramana decizia la nivelul localitatii si nu intr-o administratie mai mare si excesiv de birocratica (vezi in cat timp iti elibereza primaria un certificat necesar). Timisoara stagneaza de un numar de ani, totusi Dumbravita s-a dezvoltat in aceasta perioada (este adevarat ca nu asa sanatos, cum am fi dorit). Totul va fi legat pe viitor- cum spunea si d-nul Uta- de avantaje/dezavantaje si de cum vor fi ele comunicate cetatenilor. Utilitatile le putem avea oricand daca decidem sa schimbam furnizorii (vezi contractul cu RETIM dupa esecul local).

    In momentul de fata sunt pentru o Dumbravita mai bine condusa de un consiliu local puternic si un primar gospodar. Si daca ne uitam avem candidati de unde alege! Totul este sa votam pe cei cu adevarat INTELIGENTI:)  

  12. Monica Sere

    Chiar ieri a avut loc la Centrul Regional de Afaceri o masa rotunda la care au fost invitati sa participe toti candidatii la functia de primar al Timisoarei. 9 din 15 au inteles sa participe, li s-au pus tuturor aceleasi intrebari iar la sfarsit din sala li s-au pus intrebari pe biletele, din care s-au extras doar 3. Restul de intrebari urmeaza sa primeasca raspuns ulterior pt ca mai necesita documentare.
    Intrucat nicicare din cei prezenti ieri nu au participat la audierea publica cu tema "Padurea verde – paradisul nostru?
    intrebarea mea a fost legata de viziunea lor asupra acestui smarald, Padurea Verde.
    Astept cu nerabdare raspunsul si promit sa-l fac public.
    Pana atunci, ganditi-va sa mergeti la vot, pentru ca numai prin votul si vocile voastre ne vom putea face auziti si sa ne ridicam mai presus de bani, interese, influenta.
    Monica SERE

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>