Ian 312014
 
stenograma martie 2014

STENO STENOGRAMA  Sedintei ordinare a CL din data de 30.01.2024

La sedinta ordinara de joi 30.01.2024 au participat 13 consilieri ,  primarul, secretara,  jurista  CL, contabila Rosu Carolina , arhitecta Nistoran, administratorul  Bradistean si trei cetateni  din localitate.

Au lipsit nemotivat  consilierul  Gafton Sorin si motivat consiliera Cservid Loredana.

Sedinta a fost condusa de  consiliera  Denes Ildiko.

Pe ordinea de zi au fost  initial 13 puncte.

Consiliera Denes propune suplimentarea ordinei de zi cu un proiect de hotarare privind aprobarea sumei de 4000 lei pentru sarbatorirea Farsangului, sarbatoare traditionala  maghiara. Se supune la  vot si se aproba  in unanimitate.

Primarul Malac Victor propune scoaterea de pe ordinea de zi  a punctelor 7 si 8. Consilierul Toma solicita ca primarul sa motiveze aceasta solicitare . Primarul Malac spune ca nu sant pregatite toate documentele  necesare  pentru dezbaterea si aprobarea acestor puncte. Se aproba cu unanimitate.

Se supune la vot ordinea de zi  cu completarile  aduse  si se aproba in unanimitate  

  S-a dat citire procesului verbal al sedintei ordinare din luna decembrie 2013 la care   nu au fost obiectii .

 Se aproba procesul verbal cu unanimitate de voturi.

 

            Incepe dezbaterea problemelor .

Consiliera Denes propune consiliului local sa inceapa dezbaterile  cu solicitarile celor 3 cetateni participanti la sedinta. Se aproba in unanimitate .

Se da cuvantul acestora .Primele doua doamne de profesie  asistent medical solicita modificarea programului  curselor autobuzului  in zilele de sambata si dumunica in sensul introducerii a doua curse   cu plecari la orele 6 dimineata si 18  dupa amiaza  pentru a putea ajunge in Timisoara  la serviciu  deoarece sint obligate sa lucreze  in aceste zile in serviciul de garda. Sustin ca in localitate sant cel putin 20 de persoane in aceasta situatie.

 Presedinta sedintei  spune ca in consiliu s-a luat cunostinta de aceasta problema  si se va analiza cu toti factorii implicati in vederea solutionarii . 

Ultimul  cetatean prezent la sedinta  spune ca a dorit sa asiste la dezbaterile  punctului 7  si deoarece s-a scos de pe ordinea de zi , a parasit  sedinta.

1.Proiect de hotarare privind aprobarea temei de proiectare oentru obiectivul Camin cultural in comuna Dumbravita

Consilierul Toma   spune ca tema este supusa aprobarii CL  mult prea tarziu, dupa ce a fost contractat proiectul. Nu s-a tinut cont de propunerile comisiei de cultura.

Realizarea proiectului a fost cuprinsa in bugetul 2013  lucru care nu s-a indeplinit.

Se va abtine de la vot dar va sustine proiectul in sine si este pentru realizarea lui cu prioritate  din bugetul local, avand in vedere ca  Dumbravita nu va obtine niciodata  finantare  nerambursabila pentru acest proiect .

Consilierul Kadar spune  ca  e de acord cu tema de proiectare  dar nu considera  lucrarea  o prioritate si e de acord cu  incercarea de a obtine fonduri nerambursabile pentru realizarea acesteia.

Consilierul Sperneac spune ca in comisia de urbanism a fost analizata tema si s-a  avizat favorabil.

Consilierul Samfira  propune completarea temei cu realizarea unor spatii de cazare pentru oaspetii externi. Se supune la vot propunerea si se aproba in unanimitate.

Se supune la vot PH  pentru tema de proiectare si se aproba in unanimitate.

 

Presedinta sedintei propune sa se lase la urma punctele 2 si 3  fiind mai complexe  si sa se continuie dezbaterile cu  punctul 4.

           

4. Proiect de hotarare privind asocierea comunei Dumbravita la  Grupul de Actiune Locala  Colinele Recas.

Primarul Malac spune ca acest tip de asocieri au  scopul de a atrage fonduri europene pentru dezvoltarea unor proiecte comune, de interes zonal.

Consilierul Samfira  spune ca aceste GAL uri au fost stabilite la nivel judetean  si in viitor numai prin intermediul lor se pot atrage fonduri pentru dezvoltarea zonelor.

Nefiind  alte comentarii ,se supune la vot si se aproba  cu unanimitate.

 

5. Proiect de hotarare privind aprobarea realizarii bustului  scriitorului  Ioan Slavici.

Consilierul Toma arata ca in comisia de cultura  s-a aprobat acest proiect   a carui valoare este de aproximativ 4300 euro   si s-a propus finantarea a jumatate din valoarea lui  ( 10 mii lei ) din bugetul local iar restul din sponsorizari. Atrage atentia primarului ca in buget s-au prevazut 20 mii lei pentru acest proiect ceea ce inseamna finantare integrala  si roaga consilierii sa  respecte recomandarile comisiei de specialitate.

Primarul Malac spune ca el a inteles ca valoarea proiectului este de 7500 de euro si suma din buget reprezinta jumatate din aceasta valoare. Accepta corectarea sumei in buget.

Consilierul Sperneac arata ca si in comisia economica suma aprobata a fost cea propusa de comisia de cultura.

Nemaifiind alte comentarii se supune la vot si se aproba in unanimitate  cu corectiile propuse .

 

6. Proiect de hotarare privind aprobarea retelei scolare.

Consiliera Denes arata ca spre deosebire de anii anteriori  in reteaua scolara  locala  ,ministerul invatamantului a solicitat sa fie cuprinse numai institutiile de stat si solicita aprobarea consiliului pentru aceasta forma.

Consilierul Toma arata ca in bugetul pe acest an , la initiativa comisiei de Invatamant, cultura , administratie  a fost inclusa finantarea proiectului pentru construirea unui liceu in localitate. Avand in vedere acest lucru solicita  executivului ca in paralel cu proiectul sa  intreprinda toate demersurile necesare pentru  aprobarea acestei forme  de invatamant la nivelul localitatii si il asigura ca poate conta pe sprijinul comisiei de invatamant in aceasta actiune.

Se supune la vot si se aproba in unanimitate  reteaua scolara.

 

9. Proiect de hotarare privind dezmembrarea  suprafetei cuprinsa in parcela cadastrala 243/3/c –Dumbravita-domeniul public din suprafata de 118.708 m2 cuprinsa in CF 403141 Dumbravita in suprafata de 27977 m2.

 

Consilierul Toma arata ca din documentele prezentate  nu rezulta clar statutul terenului ce urmeaza a fi dezmembrat ( in CF  figureaza  arabil, in Ordinul Prefectului figureaza pasune ) conditii in care nu este convins ca  Proiectul de Hotarare (PH) este legal. Solicita juristei sa se pronunte in acest sens deoarece  nu a semnat fundamentarea proiectului de hotarare.

Jurista spune ca deoarece legislatia  privind regimul pajistilor a suferit mai multe modificari in ultimul timp  nu este in masura sa se pronunte .

Consilierul Samfira solicita ca secretara primariei sa se pronunte pe acest caz

Secretara spune ca la ultima inventariere suprafata a fost cuprinsa ca pasune si   dupa parerea ei Proiectul de Hotarare  nu este legal dar se angajaza sa clarifice aceasta problema cu institutiile competente.

Primarul Malac arata ca aceasta dezmembrare este foarte urgenta si necesara deoarece  investitia  Incubatorul de afaceri  realizata pe pasune  din fonduri europene a fost  finalizata  si nu se poate face  receptia ei din cauza statutului terenului.  Daca nu se aproba acest PH  riscam sa pierdem un million de euro.

Consilierul Toma arata ca nu e normal sa se puna presiune in acest mod pe consilieri  deoarece investitia a fost aprobata in 2010  cand domnul Malac era viceprimar  si nu s-a intreprins nimic pana in prezent desi se cunostea situatia.

Consilierul Kadar spune ca dupa experienta dansului proiectul de hotarare este in regula si poate fi aprobat  pentru a nu se pierde banii.

Consilierul Toma  propune o varianta simpla si legala pentru rezolvarea problemei  : achizitia unei suprafete  echivalente de teren arabil  intr-o localitate apropiata , la un pret relativ mic ( 2-3 mii euro/ha ) si transformarea acesteia in pasune. In aceste conditii totul este legal si  nu mai este nevoie de acest proiect de hotarare.  Jurista , secretara si toti consilierii prezenti  sant de acord ca aceasta solutie este cea mai buna  si sustin aplicarea ei .

Primarul Malac  spune ca daca proiectul de hotarare  propus nu va trece va lua in considerare aceasta varianta.

Consilierul Balasz  solicita  de la secretara primariei toate documentele  necesare si se angajaza sa mearga la ministerul agriculturii pentru a clarifica problema.

Nemaifiind alte comentarii se supune la vot si se voteaza astfel : 7 voturi pentru  si 6 abtineri. In consecinta proiectul de hotarare  nu a trecut

 

10. Raport privind Asistentii personali  pe anul 2013.

Consilierul Toma arata ca  raportul urmareste doar informarea  consilierilor asupra acestei probleme dar considera ca acest lucru trebuie facut corect si responsabil, nu formal. Face precizarea ca, in documentele prezentate, rezulta ca anumite persoane figureaza si  asistent personal si persoana asistata in acelasi timp ceea ce nu este legal.

Primarul Malac spune ca nu e posibil acest lucru. Se verifica documentele si se constata ca cele semnalate de consilierul Toma sant adevarate . Primarul se angajaza sa corecteze situatia.

 

11. Raport de activitate  al consilierilor locali pe anul 2013.

Consilierul Toma  intreaba  cine raspunde in cadrul primariei de indeplinirea acestor obligatii ale consilierilor, care este termenul de depunere  si cati consilieri au depus raportul pana in prezent .

Secretara primariei spune ca domnia sa raspunde de aceasta problema , pana in prezent au depus rapoartele un numar de 5 consilieri: Hategan, Toma , Agoston, Abalaru  si Sperneac.

Termenul de depunere este 31 ianuarie  si dupa depunere rapoartele vor fi publicate pe site-ul primariei.

 

12. Proiect de hotarare privind aprobarea sumei de 4000 lei pentru sarbatorirea Farsangului.

Primarul Malac spune ca nu a inteles exact care este data  acestei sarbatori deoarece la dansul au ajuns trei informatii : 28 februarie, 1 martie  si 7 martie.    Consiliera Denes spune ca domnia sa raspunde de acest eveniment   si dupa clarificarea situatiei il va informa pe primar in timp util asupra datei , dar acum se pune problema aprobarii sumei pentru desfasurarea  evenimentului.

Consilierul Toma spune ca evenimentul este cuprins in agenda culturala a localitatii  pe anul 2014 , a devenit deja o traditie in randul populatiei maghiare  si propune sa fie aprobat.

Se supune la vot si se aproba in unanimitate

1.  Proiect de hotarare privind executia bugetara pe anul 2013.

Consilierul Toma  arata ca prezentarea executiei  bugetare  inaintea  aprobarii noului buget este un lucru bun pe care l-a solicitat inca de la inceperea activitatii sale de consilier local.

Modul de prezentare a executiei bugetare este  insa neprofesional,  formal si total netransparent.

Solicita prezentarea  executiei intr-un tabel similar cu cel aprobat in CL la ultima rectificare de buget ,intr-o  coloana Realizat , paralela  cu  coloana Programat  pentru ca sa se poata  aprecia usor gradul de indeplinire a sarcinilor stabilite de catre CL pe fiecare obiectiv in parte . Numai asa poate fi apreciata activitatea executivului  in mod corect. 

Din datele prezentate se constata o nerealizare de 40%  la Dezvoltarea localitatii ceea ce inseamna o nota foarte proasta pentru executiv.  Adica s-au luat salariile integral dar au facut munca numai 60%.

Solicita primarului sa dea explicatii pentru aceste nerealizari mai ales ca toate solicitarile lui privind rectificarile bugetului  ( 6  la numar )  au fost aprobate de consilieri.

Solicita sa prezinte  macar acum, dupa realizare,  lista strazilor asfaltate in 2013, criteriul dupa care au fost stabilite  si costurile pe fiecare strada in parte.

Solicita sa prezinte cum a fost atribuit contractul pentru trotuare,  suprafata realizata  si care este costul / m2 .

Solicita deasemenea  sa se precizeze  care a fost contributia cetatenilor  la realizarea  urmatoarelor lucrari : asfaltare strazi, retele electrice, canalizare ,alimentare cu apa  .Sa se precizeze cum sant contabilizate aceste contributii in bugetul local.

Precizeaza faptul ca odata cu executia bugetara  a  UAT Dumbravita trebuie prezentata si executia  bugetara a celor doua societati comerciale Aqua Dumbravita  si Dumbravita Invest.

Din bilantul prezentat se observa ca in perioada  cat  comuna Dumbravita a incasat   venituri din serviciul Apa Canal  ( aproximativ  6 luni ), bugetul  localitatii a crescut  cu 2 milioane lei, bani care pana la  sfarsitul lui 2012  intrau in asociatiile lui Geza  . Parte din aceste venituri care in prezent sant incasate de catre  cele doua societati  trebuie sa constituie sursa pentru dezvoltarea retelelor de apa si canal ale comunei  in patrimoniul UAT Dumbravita.

Consilierul Kadar  sustine ca ii pare rau ca pentru prima data este de acord cu cele spuse de domnul Toma si propune ca raspunsul la toate intrebarile puse de acesta sa fie dat  in scris in urmatoarea sedinta a consiliului local.

 Consilierul Samfira propune sa se amane acest punct pentru sedinta din luna februarie in care sa se clarifice toate cele sesizate de domnul Toma. Nu are incredere ca primarul isi va tine promisiunea de a raspunde la aceste intrebari dupa ce se va vota executia bugetara,deoarece pana in prezent nu a raspuns niciodata la intrebarile puse.

 Primarul spune ca a luat cunostinta de aceste probleme si  se angajaza sa le clarifice in scris la sedinta din luna februarie.

 Se supune la vot PH ul  si se aproba cu 11 voturi pentru si 2 abtineri (Toma , Samfira )

 

2.  Proiect de hotarare privind aprobarea bugetului local  de venituri si cheltuieli al comunei Dumbravita pe anul 2014.

 

 

Consilierul Toma arata ca Proiectul de Buget sufera de aceleasi deficiente ca cele prezentate pe timpul  lui Szilagyi.

Varianta prezentata pe site  este o caricatura , dovada ca nu are nimic in comun cu varianta prezentata  in sedinta de azi . In consecinta  nu poate fi luat in considerare faptul ca bugetul pe 2014 a fost supus dezbaterii publice. Dezbaterii publice se supune bugetul avizat de CL.

Proiectul de buget  este intocmit neprofesional, netransparent ,fara a tine cont de prioritatile, oportunitatile  si  nevoile populatiei. Este un buget fara viziune, fara perspectiva. Va explicita aceste afirmatii:

La capitolul venituri , nu au fost luate in considerare urmatoarele surse :

- impozitele si taxele neincasate in anul precedent

- parte din profitul celor doua societati comerciale  necesare la dezvoltarea retelelor de      servicii publice

- contributia cetatenilor  ca parteneri  la dezvoltarea  infrastructurii.

 La capitolul cheltuieli se constata o  lipsa de transparenta si o risipa extraordinara in cheltuirea banilor bublici  ceea ce echivaleaza cu  coruptie si furt din avutul obstesc.

Un simplu exemplu : sala de mese  a fost cuprinsa in 2013 in buget cu suma de 450 mii lei  ca sa se poate atribui fara licitatie. S-a cheltuit in 2013 suma de 300 mii lei   si se propune in bugetul pe 2014  suma de 500 mii lei, adica un total de 800 mii lei , deci cu 350 mii lei peste valoarea proiectului. Acest lucru nu este legal deoarece inainte de cuprinderea in buget trebuie sa se obtina aprobarea CL  in urma unei fundamentari serioase. Si asa  situatia trezeste suspiciuni.

Daca se are  in vedere modul in care se   realizeaza trotuarele, modernizarea strazilor sau atribuirea  de proiecte si Puz-uri  avem oglinda completa a modului cum se cheltuie banii  locuitorilor.

In 2013 s-a realizat un lucru bun : incetarea colaborarii cu  Asociatiile  lui Szilagyi. A propus sustinut si votat acest lucru. A acceptat infiintarea   celor doua societati comerciale  in speranta ca va creste calitatea ,  eficienta  si transparenta in gestionarea acestor servicii.

Din bugetul prezentat se constata contrariul, mai exact continuarea practicilor  lui Gheza  dar sub palaria lui Malac.

Bugetul nu prezinta nimic despre rezultatele  acestor societati , despre veniturile acestora si modul de cheltuire a banilor  dar, prevede  ca toate costurile acestor societati sa fie suportate in continuare din bugetul local.

Lista de investitii este o caricatura care nu respecta nimic din   prevederile  legii bugetului 272/2006  :

-           Memorii justificative  intocmite de  compartimentele de specialitate

-           Proiecte aprobate in prealabil de CL

-           Devize valorice si grafice de executie

-           Nu sant specificate obiectivele  :retele stradale,(denumire ,lungimi ,caracteristici). Denumire strazi asfaltate ( lungime/ strada, valoare ),achizitii mobile ( necesitate , cine solicita )

In lista de investitii nu sant cuprinse propunerile  Comisiilor de specialitate Exp.

In Comisia  de cultura , educatie , administrare locala  s-au facut 3 propuneri :

-           Finantarea  Casei de cultura din bugetul local  cu 1200 mii lei pe anul 2014;

-           Finalizarea  PUG ului, lucrare aprobata de CL  dar fara finantare in bugetul propus

-           Demararea constructiei  sediului logistic al Primariei, proiect aprobat inca din 2010

Avand in vedere toate aceste deficiente  nu poate sa fie partas la aceasta actiune de risipire a banilor publici si in consecinta nu va vota acest buget , iar in conditiile in care va fi aprobat ,isi rezerva dreptul de a-l contesta la forurile competente.

Consilierul Agoston spune ca urmare sedintei comisiei nr 3 in care domnul Toma  a prezentat aceste deficiente, a avut o intalnire cu primarul  si acesta a corectat partial deficientele semnalate.

Consilierul Kadar spune ca e nevoit sa dea din nou dreptate  domnului Toma , dar numai partial si anume in ceea ce priveste lista de investitii care ar trebui foarte clar stabilita. In ceea ce priveste functionarea celor doua societati spune ca e normal ca acestea  sa fie ajutate in continuare din bugetul local pentru ca sant la inceput de activitate.

Consilierul Sperneac spune ca se repeta gresala de anul trecut ,respectiv se prezinta n variante de buget  si nu se mai stie care este cea  buna . Spune ca normal  se intocmeste bugetul, se prezinta in comisii  iar toate amendamentele si propunerile  se voteaza in plenul consiliului  punctual dupa care se corecteaza bugetul si se obtine forma finala a acestuia.

Consilierul Abalaru spune ca in ceea ce priveste Sala de mese , proiectul initial era pentru  o suprafata de 150 m2  si acesta a fost modificat pe parcurs  iar in prezent  suprafata este de peste 300 m2 si din acest motiv sant necesare fonduri suplimentare pentru terminarea lui.

Consilierul Toma in dreptul la replica spune  ca nu se pot face modificari pe parcursul unui proiect public  fara aprobarea CL, ori  aceasta aprobare nu exista.

Primarul Malac este de acord cu cele semnalate de domnul Toma, recunoaste ca nu a sesizat aceste nereguli, se angajaza sa clarifice lista de investitii si  face cunoscuta in plen lista strazilor ce urmeaza a fi asfaltate in 2014 : Stiintei, Arinului, Simfoniei, Ferventia 2 , Berna, Petre Tutea, Primaverii, Serelor, Creatiei, Lalelelor, Aron Gabor, Dorului, Ferenczes.

Consilierul Samfira propune sa fie cuprinsa in aceasta lista si strada de pe liziera Padurii verzi  in vederea  reducerii traficului  pe strada  Petofi.  Se solicita acordul consilierilor si se aproba in unanimitate completarea listei.

Consilierul Toma insista pentru completarea listei de investitii din fonduri proprii  su suma de 1200 000 lei pentru  multiplexul cultural  si arata ca acesti bani ezista in buget la capitolul  Cultura  sport , Parcuri , agrement, dar sant prevazuti a se cheltui din nou in parcul central ( 1 660.000 lei ) .

Primarul Malac spune ca va depune proiectul pentru finantare nerambursabila  si daca nu va fi aprobat  ,la rectificarea din  iulie   se vor prevedea bani pentru finantare din fonduri proprii.  Consilierul Toma accepta solutia de compromis.

 Nemaifiind alte comentarii se supune la vot  bugetul si se aproba  cu  11 voturi pentru si o abtinere ( Toma ).

 

13. Diverse.

Se ia in discutie  solicitarea celor doua doamne privind programul autobuzului in zilele de sambata si duminica.

Primarul spune ca in prezent in aceste zile  sint asigurate 3 curse dus – intors. Primaria subventioneaza transportul local cu 12 000 lei / luna . Daca se introduc  curse suplimentare  valoarea subventiei va creste.

Se propune ca primarul sa analizeze  situatia  cu firma de transport  si sa dea un raspuns.

Consilierul Toma solicita informatii despre situatia proiectului privind Realizarea liniei de troleibuz  avand cunostinta ca in Consiliul local Timisoara au fost prevazuti in buget banii pentru realizarea acestui proiect pana la finele anului 2014.

Primarul spune ca nu are informatii recente pe aceasta tema  dar spune ca a discutat cu Directia de Drumuri Judetene referitor la scoaterea traficului greu in afara localitatii , masura cuprinsa in programul de mediu, si s-a ajuns la intelegerea ca  nu poate fi interziz total  ci doar pe durata zilei , respectiv intre orele  7 dimineata si 19 seara.

  Sedinta se incheie la ora 10,30 dupa 5 ore de dezbateri.

 DOCUMENTE PE CARE LE PUTETI VIZUALIZA

 LISTA CU INVESTITII PE ANUL 2014

BUGET PE ANUL 2014

PARTEA 1

PARTEA 2

PARTEA 3

PARTEA 4

PARTEA 5

PARTEA 6

PARTEA 7

PARTEA 8

 

 

 

 

 

 

SpradTheWord STENOGRAMA  Sedintei ordinare a CL din data de 30.01.2024
Arrow STENOGRAMA  Sedintei ordinare a CL din data de 30.01.2024
5 STENOGRAMA  Sedintei ordinare a CL din data de 30.01.20243 STENOGRAMA  Sedintei ordinare a CL din data de 30.01.2024

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>