La sedinta ordinara de joi 30.01.2024 au participat 13 consilieri , primarul, secretara, jurista CL, contabila Rosu Carolina , arhitecta Nistoran, administratorul Bradistean si trei cetateni din localitate.
Au lipsit nemotivat consilierul Gafton Sorin si motivat consiliera Cservid Loredana.
Sedinta a fost condusa de consiliera Denes Ildiko.
Pe ordinea de zi au fost initial 13 puncte.
Consiliera Denes propune suplimentarea ordinei de zi cu un proiect de hotarare privind aprobarea sumei de 4000 lei pentru sarbatorirea Farsangului, sarbatoare traditionala maghiara. Se supune la vot si se aproba in unanimitate.
Primarul Malac Victor propune scoaterea de pe ordinea de zi a punctelor 7 si 8. Consilierul Toma solicita ca primarul sa motiveze aceasta solicitare . Primarul Malac spune ca nu sant pregatite toate documentele necesare pentru dezbaterea si aprobarea acestor puncte. Se aproba cu unanimitate.
Se supune la vot ordinea de zi cu completarile aduse si se aproba in unanimitate
S-a dat citire procesului verbal al sedintei ordinare din luna decembrie 2013 la care nu au fost obiectii .
Se aproba procesul verbal cu unanimitate de voturi.
Incepe dezbaterea problemelor .
Consiliera Denes propune consiliului local sa inceapa dezbaterile cu solicitarile celor 3 cetateni participanti la sedinta. Se aproba in unanimitate .
Se da cuvantul acestora .Primele doua doamne de profesie asistent medical solicita modificarea programului curselor autobuzului in zilele de sambata si dumunica in sensul introducerii a doua curse cu plecari la orele 6 dimineata si 18 dupa amiaza pentru a putea ajunge in Timisoara la serviciu deoarece sint obligate sa lucreze in aceste zile in serviciul de garda. Sustin ca in localitate sant cel putin 20 de persoane in aceasta situatie.
Presedinta sedintei spune ca in consiliu s-a luat cunostinta de aceasta problema si se va analiza cu toti factorii implicati in vederea solutionarii .
Ultimul cetatean prezent la sedinta spune ca a dorit sa asiste la dezbaterile punctului 7 si deoarece s-a scos de pe ordinea de zi , a parasit sedinta.
1.Proiect de hotarare privind aprobarea temei de proiectare oentru obiectivul Camin cultural in comuna Dumbravita
Consilierul Toma spune ca tema este supusa aprobarii CL mult prea tarziu, dupa ce a fost contractat proiectul. Nu s-a tinut cont de propunerile comisiei de cultura.
Realizarea proiectului a fost cuprinsa in bugetul 2013 lucru care nu s-a indeplinit.
Se va abtine de la vot dar va sustine proiectul in sine si este pentru realizarea lui cu prioritate din bugetul local, avand in vedere ca Dumbravita nu va obtine niciodata finantare nerambursabila pentru acest proiect .
Consilierul Kadar spune ca e de acord cu tema de proiectare dar nu considera lucrarea o prioritate si e de acord cu incercarea de a obtine fonduri nerambursabile pentru realizarea acesteia.
Consilierul Sperneac spune ca in comisia de urbanism a fost analizata tema si s-a avizat favorabil.
Consilierul Samfira propune completarea temei cu realizarea unor spatii de cazare pentru oaspetii externi. Se supune la vot propunerea si se aproba in unanimitate.
Se supune la vot PH pentru tema de proiectare si se aproba in unanimitate.
Presedinta sedintei propune sa se lase la urma punctele 2 si 3 fiind mai complexe si sa se continuie dezbaterile cu punctul 4.
4. Proiect de hotarare privind asocierea comunei Dumbravita la Grupul de Actiune Locala Colinele Recas.
Primarul Malac spune ca acest tip de asocieri au scopul de a atrage fonduri europene pentru dezvoltarea unor proiecte comune, de interes zonal.
Consilierul Samfira spune ca aceste GAL uri au fost stabilite la nivel judetean si in viitor numai prin intermediul lor se pot atrage fonduri pentru dezvoltarea zonelor.
Nefiind alte comentarii ,se supune la vot si se aproba cu unanimitate.
5. Proiect de hotarare privind aprobarea realizarii bustului scriitorului Ioan Slavici.
Consilierul Toma arata ca in comisia de cultura s-a aprobat acest proiect a carui valoare este de aproximativ 4300 euro si s-a propus finantarea a jumatate din valoarea lui ( 10 mii lei ) din bugetul local iar restul din sponsorizari. Atrage atentia primarului ca in buget s-au prevazut 20 mii lei pentru acest proiect ceea ce inseamna finantare integrala si roaga consilierii sa respecte recomandarile comisiei de specialitate.
Primarul Malac spune ca el a inteles ca valoarea proiectului este de 7500 de euro si suma din buget reprezinta jumatate din aceasta valoare. Accepta corectarea sumei in buget.
Consilierul Sperneac arata ca si in comisia economica suma aprobata a fost cea propusa de comisia de cultura.
Nemaifiind alte comentarii se supune la vot si se aproba in unanimitate cu corectiile propuse .
6. Proiect de hotarare privind aprobarea retelei scolare.
Consiliera Denes arata ca spre deosebire de anii anteriori in reteaua scolara locala ,ministerul invatamantului a solicitat sa fie cuprinse numai institutiile de stat si solicita aprobarea consiliului pentru aceasta forma.
Consilierul Toma arata ca in bugetul pe acest an , la initiativa comisiei de Invatamant, cultura , administratie a fost inclusa finantarea proiectului pentru construirea unui liceu in localitate. Avand in vedere acest lucru solicita executivului ca in paralel cu proiectul sa intreprinda toate demersurile necesare pentru aprobarea acestei forme de invatamant la nivelul localitatii si il asigura ca poate conta pe sprijinul comisiei de invatamant in aceasta actiune.
Se supune la vot si se aproba in unanimitate reteaua scolara.
9. Proiect de hotarare privind dezmembrarea suprafetei cuprinsa in parcela cadastrala 243/3/c –Dumbravita-domeniul public din suprafata de 118.708 m2 cuprinsa in CF 403141 Dumbravita in suprafata de 27977 m2.
Consilierul Toma arata ca din documentele prezentate nu rezulta clar statutul terenului ce urmeaza a fi dezmembrat ( in CF figureaza arabil, in Ordinul Prefectului figureaza pasune ) conditii in care nu este convins ca Proiectul de Hotarare (PH) este legal. Solicita juristei sa se pronunte in acest sens deoarece nu a semnat fundamentarea proiectului de hotarare.
Jurista spune ca deoarece legislatia privind regimul pajistilor a suferit mai multe modificari in ultimul timp nu este in masura sa se pronunte .
Consilierul Samfira solicita ca secretara primariei sa se pronunte pe acest caz
Secretara spune ca la ultima inventariere suprafata a fost cuprinsa ca pasune si dupa parerea ei Proiectul de Hotarare nu este legal dar se angajaza sa clarifice aceasta problema cu institutiile competente.
Primarul Malac arata ca aceasta dezmembrare este foarte urgenta si necesara deoarece investitia Incubatorul de afaceri realizata pe pasune din fonduri europene a fost finalizata si nu se poate face receptia ei din cauza statutului terenului. Daca nu se aproba acest PH riscam sa pierdem un million de euro.
Consilierul Toma arata ca nu e normal sa se puna presiune in acest mod pe consilieri deoarece investitia a fost aprobata in 2010 cand domnul Malac era viceprimar si nu s-a intreprins nimic pana in prezent desi se cunostea situatia.
Consilierul Kadar spune ca dupa experienta dansului proiectul de hotarare este in regula si poate fi aprobat pentru a nu se pierde banii.
Consilierul Toma propune o varianta simpla si legala pentru rezolvarea problemei : achizitia unei suprafete echivalente de teren arabil intr-o localitate apropiata , la un pret relativ mic ( 2-3 mii euro/ha ) si transformarea acesteia in pasune. In aceste conditii totul este legal si nu mai este nevoie de acest proiect de hotarare. Jurista , secretara si toti consilierii prezenti sant de acord ca aceasta solutie este cea mai buna si sustin aplicarea ei .
Primarul Malac spune ca daca proiectul de hotarare propus nu va trece va lua in considerare aceasta varianta.
Consilierul Balasz solicita de la secretara primariei toate documentele necesare si se angajaza sa mearga la ministerul agriculturii pentru a clarifica problema.
Nemaifiind alte comentarii se supune la vot si se voteaza astfel : 7 voturi pentru si 6 abtineri. In consecinta proiectul de hotarare nu a trecut
10. Raport privind Asistentii personali pe anul 2013.
Consilierul Toma arata ca raportul urmareste doar informarea consilierilor asupra acestei probleme dar considera ca acest lucru trebuie facut corect si responsabil, nu formal. Face precizarea ca, in documentele prezentate, rezulta ca anumite persoane figureaza si asistent personal si persoana asistata in acelasi timp ceea ce nu este legal.
Primarul Malac spune ca nu e posibil acest lucru. Se verifica documentele si se constata ca cele semnalate de consilierul Toma sant adevarate . Primarul se angajaza sa corecteze situatia.
11. Raport de activitate al consilierilor locali pe anul 2013.
Consilierul Toma intreaba cine raspunde in cadrul primariei de indeplinirea acestor obligatii ale consilierilor, care este termenul de depunere si cati consilieri au depus raportul pana in prezent .
Secretara primariei spune ca domnia sa raspunde de aceasta problema , pana in prezent au depus rapoartele un numar de 5 consilieri: Hategan, Toma , Agoston, Abalaru si Sperneac.
Termenul de depunere este 31 ianuarie si dupa depunere rapoartele vor fi publicate pe site-ul primariei.
12. Proiect de hotarare privind aprobarea sumei de 4000 lei pentru sarbatorirea Farsangului.
Primarul Malac spune ca nu a inteles exact care este data acestei sarbatori deoarece la dansul au ajuns trei informatii : 28 februarie, 1 martie si 7 martie. Consiliera Denes spune ca domnia sa raspunde de acest eveniment si dupa clarificarea situatiei il va informa pe primar in timp util asupra datei , dar acum se pune problema aprobarii sumei pentru desfasurarea evenimentului.
Consilierul Toma spune ca evenimentul este cuprins in agenda culturala a localitatii pe anul 2014 , a devenit deja o traditie in randul populatiei maghiare si propune sa fie aprobat.
Se supune la vot si se aproba in unanimitate
1. Proiect de hotarare privind executia bugetara pe anul 2013.
Consilierul Toma arata ca prezentarea executiei bugetare inaintea aprobarii noului buget este un lucru bun pe care l-a solicitat inca de la inceperea activitatii sale de consilier local.
Modul de prezentare a executiei bugetare este insa neprofesional, formal si total netransparent.
Solicita prezentarea executiei intr-un tabel similar cu cel aprobat in CL la ultima rectificare de buget ,intr-o coloana Realizat , paralela cu coloana Programat pentru ca sa se poata aprecia usor gradul de indeplinire a sarcinilor stabilite de catre CL pe fiecare obiectiv in parte . Numai asa poate fi apreciata activitatea executivului in mod corect.
Din datele prezentate se constata o nerealizare de 40% la Dezvoltarea localitatii ceea ce inseamna o nota foarte proasta pentru executiv. Adica s-au luat salariile integral dar au facut munca numai 60%.
Solicita primarului sa dea explicatii pentru aceste nerealizari mai ales ca toate solicitarile lui privind rectificarile bugetului ( 6 la numar ) au fost aprobate de consilieri.
Solicita sa prezinte macar acum, dupa realizare, lista strazilor asfaltate in 2013, criteriul dupa care au fost stabilite si costurile pe fiecare strada in parte.
Solicita sa prezinte cum a fost atribuit contractul pentru trotuare, suprafata realizata si care este costul / m2 .
Solicita deasemenea sa se precizeze care a fost contributia cetatenilor la realizarea urmatoarelor lucrari : asfaltare strazi, retele electrice, canalizare ,alimentare cu apa .Sa se precizeze cum sant contabilizate aceste contributii in bugetul local.
Precizeaza faptul ca odata cu executia bugetara a UAT Dumbravita trebuie prezentata si executia bugetara a celor doua societati comerciale Aqua Dumbravita si Dumbravita Invest.
Din bilantul prezentat se observa ca in perioada cat comuna Dumbravita a incasat venituri din serviciul Apa Canal ( aproximativ 6 luni ), bugetul localitatii a crescut cu 2 milioane lei, bani care pana la sfarsitul lui 2012 intrau in asociatiile lui Geza . Parte din aceste venituri care in prezent sant incasate de catre cele doua societati trebuie sa constituie sursa pentru dezvoltarea retelelor de apa si canal ale comunei in patrimoniul UAT Dumbravita.
Consilierul Kadar sustine ca ii pare rau ca pentru prima data este de acord cu cele spuse de domnul Toma si propune ca raspunsul la toate intrebarile puse de acesta sa fie dat in scris in urmatoarea sedinta a consiliului local.
Consilierul Samfira propune sa se amane acest punct pentru sedinta din luna februarie in care sa se clarifice toate cele sesizate de domnul Toma. Nu are incredere ca primarul isi va tine promisiunea de a raspunde la aceste intrebari dupa ce se va vota executia bugetara,deoarece pana in prezent nu a raspuns niciodata la intrebarile puse.
Primarul spune ca a luat cunostinta de aceste probleme si se angajaza sa le clarifice in scris la sedinta din luna februarie.
Se supune la vot PH ul si se aproba cu 11 voturi pentru si 2 abtineri (Toma , Samfira )
2. Proiect de hotarare privind aprobarea bugetului local de venituri si cheltuieli al comunei Dumbravita pe anul 2014.
Consilierul Toma arata ca Proiectul de Buget sufera de aceleasi deficiente ca cele prezentate pe timpul lui Szilagyi.
Varianta prezentata pe site este o caricatura , dovada ca nu are nimic in comun cu varianta prezentata in sedinta de azi . In consecinta nu poate fi luat in considerare faptul ca bugetul pe 2014 a fost supus dezbaterii publice. Dezbaterii publice se supune bugetul avizat de CL.
Proiectul de buget este intocmit neprofesional, netransparent ,fara a tine cont de prioritatile, oportunitatile si nevoile populatiei. Este un buget fara viziune, fara perspectiva. Va explicita aceste afirmatii:
La capitolul venituri , nu au fost luate in considerare urmatoarele surse :
- impozitele si taxele neincasate in anul precedent
- parte din profitul celor doua societati comerciale necesare la dezvoltarea retelelor de servicii publice
- contributia cetatenilor ca parteneri la dezvoltarea infrastructurii.
La capitolul cheltuieli se constata o lipsa de transparenta si o risipa extraordinara in cheltuirea banilor bublici ceea ce echivaleaza cu coruptie si furt din avutul obstesc.
Un simplu exemplu : sala de mese a fost cuprinsa in 2013 in buget cu suma de 450 mii lei ca sa se poate atribui fara licitatie. S-a cheltuit in 2013 suma de 300 mii lei si se propune in bugetul pe 2014 suma de 500 mii lei, adica un total de 800 mii lei , deci cu 350 mii lei peste valoarea proiectului. Acest lucru nu este legal deoarece inainte de cuprinderea in buget trebuie sa se obtina aprobarea CL in urma unei fundamentari serioase. Si asa situatia trezeste suspiciuni.
Daca se are in vedere modul in care se realizeaza trotuarele, modernizarea strazilor sau atribuirea de proiecte si Puz-uri avem oglinda completa a modului cum se cheltuie banii locuitorilor.
In 2013 s-a realizat un lucru bun : incetarea colaborarii cu Asociatiile lui Szilagyi. A propus sustinut si votat acest lucru. A acceptat infiintarea celor doua societati comerciale in speranta ca va creste calitatea , eficienta si transparenta in gestionarea acestor servicii.
Din bugetul prezentat se constata contrariul, mai exact continuarea practicilor lui Gheza dar sub palaria lui Malac.
Bugetul nu prezinta nimic despre rezultatele acestor societati , despre veniturile acestora si modul de cheltuire a banilor dar, prevede ca toate costurile acestor societati sa fie suportate in continuare din bugetul local.
Lista de investitii este o caricatura care nu respecta nimic din prevederile legii bugetului 272/2006 :
- Memorii justificative intocmite de compartimentele de specialitate
- Proiecte aprobate in prealabil de CL
- Devize valorice si grafice de executie
- Nu sant specificate obiectivele :retele stradale,(denumire ,lungimi ,caracteristici). Denumire strazi asfaltate ( lungime/ strada, valoare ),achizitii mobile ( necesitate , cine solicita )
In lista de investitii nu sant cuprinse propunerile Comisiilor de specialitate Exp.
In Comisia de cultura , educatie , administrare locala s-au facut 3 propuneri :
- Finantarea Casei de cultura din bugetul local cu 1200 mii lei pe anul 2014;
- Finalizarea PUG ului, lucrare aprobata de CL dar fara finantare in bugetul propus
- Demararea constructiei sediului logistic al Primariei, proiect aprobat inca din 2010
Avand in vedere toate aceste deficiente nu poate sa fie partas la aceasta actiune de risipire a banilor publici si in consecinta nu va vota acest buget , iar in conditiile in care va fi aprobat ,isi rezerva dreptul de a-l contesta la forurile competente.
Consilierul Agoston spune ca urmare sedintei comisiei nr 3 in care domnul Toma a prezentat aceste deficiente, a avut o intalnire cu primarul si acesta a corectat partial deficientele semnalate.
Consilierul Kadar spune ca e nevoit sa dea din nou dreptate domnului Toma , dar numai partial si anume in ceea ce priveste lista de investitii care ar trebui foarte clar stabilita. In ceea ce priveste functionarea celor doua societati spune ca e normal ca acestea sa fie ajutate in continuare din bugetul local pentru ca sant la inceput de activitate.
Consilierul Sperneac spune ca se repeta gresala de anul trecut ,respectiv se prezinta n variante de buget si nu se mai stie care este cea buna . Spune ca normal se intocmeste bugetul, se prezinta in comisii iar toate amendamentele si propunerile se voteaza in plenul consiliului punctual dupa care se corecteaza bugetul si se obtine forma finala a acestuia.
Consilierul Abalaru spune ca in ceea ce priveste Sala de mese , proiectul initial era pentru o suprafata de 150 m2 si acesta a fost modificat pe parcurs iar in prezent suprafata este de peste 300 m2 si din acest motiv sant necesare fonduri suplimentare pentru terminarea lui.
Consilierul Toma in dreptul la replica spune ca nu se pot face modificari pe parcursul unui proiect public fara aprobarea CL, ori aceasta aprobare nu exista.
Primarul Malac este de acord cu cele semnalate de domnul Toma, recunoaste ca nu a sesizat aceste nereguli, se angajaza sa clarifice lista de investitii si face cunoscuta in plen lista strazilor ce urmeaza a fi asfaltate in 2014 : Stiintei, Arinului, Simfoniei, Ferventia 2 , Berna, Petre Tutea, Primaverii, Serelor, Creatiei, Lalelelor, Aron Gabor, Dorului, Ferenczes.
Consilierul Samfira propune sa fie cuprinsa in aceasta lista si strada de pe liziera Padurii verzi in vederea reducerii traficului pe strada Petofi. Se solicita acordul consilierilor si se aproba in unanimitate completarea listei.
Consilierul Toma insista pentru completarea listei de investitii din fonduri proprii su suma de 1200 000 lei pentru multiplexul cultural si arata ca acesti bani ezista in buget la capitolul Cultura sport , Parcuri , agrement, dar sant prevazuti a se cheltui din nou in parcul central ( 1 660.000 lei ) .
Primarul Malac spune ca va depune proiectul pentru finantare nerambursabila si daca nu va fi aprobat ,la rectificarea din iulie se vor prevedea bani pentru finantare din fonduri proprii. Consilierul Toma accepta solutia de compromis.
Nemaifiind alte comentarii se supune la vot bugetul si se aproba cu 11 voturi pentru si o abtinere ( Toma ).
13. Diverse.
Se ia in discutie solicitarea celor doua doamne privind programul autobuzului in zilele de sambata si duminica.
Primarul spune ca in prezent in aceste zile sint asigurate 3 curse dus – intors. Primaria subventioneaza transportul local cu 12 000 lei / luna . Daca se introduc curse suplimentare valoarea subventiei va creste.
Se propune ca primarul sa analizeze situatia cu firma de transport si sa dea un raspuns.
Consilierul Toma solicita informatii despre situatia proiectului privind Realizarea liniei de troleibuz avand cunostinta ca in Consiliul local Timisoara au fost prevazuti in buget banii pentru realizarea acestui proiect pana la finele anului 2014.
Primarul spune ca nu are informatii recente pe aceasta tema dar spune ca a discutat cu Directia de Drumuri Judetene referitor la scoaterea traficului greu in afara localitatii , masura cuprinsa in programul de mediu, si s-a ajuns la intelegerea ca nu poate fi interziz total ci doar pe durata zilei , respectiv intre orele 7 dimineata si 19 seara.
Sedinta se incheie la ora 10,30 dupa 5 ore de dezbateri.
DOCUMENTE PE CARE LE PUTETI VIZUALIZA
LISTA CU INVESTITII PE ANUL 2014
BUGET PE ANUL 2014