La sedinta ordinara de joi 12.02.2024 au participat 13 consilieri , primarul, jurista CL, contabila Rosu Carolina si o doamna de la comp . dezvoltare.
Au lipsit consilierii Gafton Sorin care a demisionat din consiliu si Boszo Margareta, in concediu de maternitate. Au mai asistat la sedinta 4 persoane implicate in punctele de pe ordinea de zi.
Sedinta a fost condusa de consilierul Nagy Balasz.
Pe ordinea de zi au fost initial 11 puncte.
Consiliera Denes propune introducerea pe ordinea de zi a inca 3 puncte:
-PH pentru aprobarea Retelei scolare a localitatii pe anul 2015-2016.
-PH pentru aprobarea sumei de 2700 lei in vederea confectionarii de costume pentru Formatia artistica Gospodinele ce activeaza in cadrul caminului cultural.
-PH pentru aprobarea acordarii sumei de 7000 lei Asociatiei culturale Butykos necesara deplasarii la festivalul de dansuri maghiare din Macedonia ce va avea loc in luna iulie 2015.
Se supune la vot completarea ordinii de zi cu aceste puncte si se aproba in unanimitate.
Consilierul Nicola A propune suplimentarea ordinii de zi cu 2 puncte :
- PH pentru trecerea in domeniul public a unei suprafete de 20 m2 in zona Kaufland in vederea montarii unui post trafo.
- PH privind modificarea unui articol din HCL nr. 12 / 2010 prin care se stabilea dimensiunea minima a unei parcele in intravilan la 600 m2 in sensul acceptarii valorii minime de 500 m2 in PUZ - urile ce vor fi realizate in extravilanul localitatiipe suprafete mai mari de 5 Ha.
Consilierul Toma solicita sa se specifice care este urgenta ca aceste proiecte sa fie dezbatute in sedinta curenta.
Consilierul Nicola arata ca prima propunere este solicitata de Firma de constructii Popa Stelian la cererea ENEL care conditioneaza montarea posturilor TRAFO numai pe terenuri apartinand domeniului Public.
A doua propunere este facuta la solicitarea unor investitori imobiliari care doresc sa construiasca in Dumbravita cartiere de locuinte familiale de calitate superioara iar marimea parcelei este conditia pusa de Guvern pentru a reduce TVA ul constructorilor de la 24% la 5 %, astfel ca acestia sa poata realiza si infrastructura de servicii publice
Se supun la vot si se aproba: prima in unanimitate iar a doua cu o abtinere ( Toma )
Se supune la vot ordinea de zi cu completarile aduse si se aproba in unanimitate.
Nefiind finalizata redactarea procesului verbal al sedintei anterioare se amana aprobarea lui pentru urmatoarea sedinta .
Se incepe dezbaterea problemelor de pe ordinea de zi :
Presedintele de sedinta propune inceperea dezbaterilor cu punctele pentru care exista in sala persoane interesate. Se aproba in unanimitate.
1s. PH privind modificarea articolui nr 3 din HCL nr. 12 / 2010 prin care se stabilea dimensiunea minima a unei parcele in intravilan la 600 m2 in sensul acceptarii valorii minime de 500 m2 in PUZ - urile ce vor fi realizate in extravilanul localitatii.
Consilierul Nicola arata ca aceasta propunere a fost initiata de Comisia de urbanism la solicitarea unui investitor imobiliar si are sustinerea tuturor membrilor comisiei. Solicita presedintelui de sedinta sa dea cuvintul reprezentantului firmei care este prezent in sala.
Acesta arata ca reprezinta o firma foarte serioasa care a construit mult in Timisoara si in alte orase mari din tara locuinte familiale care se vand foarte bine datorita calitatii lor. Spune ca firma s-a decis sa construiasca si in Dumbravita dar conditia impusa de Regulamentul de urbanism , parcele de 600 de m2 nu le permite sa beneficieze de facilitatile acordate de Guvern, respectiv reducerea TVA de la 24% la 5 %
Firma in conditiile in care va beneficia de aceste reduceri poate sa realizeze din economiile respective infrastructura de servicii publice ( retelele de apa , canalizare , gaz , energie electrica , strazi si trotuare ) , sa doneze primariei o suprafata de 8000 m2 pentru un parc si sa amenajeze parcul respectiv.
Consilierul Samfira spune ca in cadrul comisiei de urbanism reprezentantul firmei a fost foarte convingator si arata ca locuintele realizate cu o suprafate de 125 m2 util se vor putea vinde foarte repede prin programul Prima Casa si astfel vor contribui la cresterea veniturilor la bugetul local.
Consilierul Kadar arata ca este un mare avantaj faptul ca firma se obliga sa realizeze parcul si infrastructura de servicii, lucrari care pana acum se faceau din fonduri de la bugetul localitatii.
Primarul Malac arata ca PUZ urile care vor face obiectul acestei hotarari sant cele care se vor realiza de acum inainte in zona extravilana a localitatii, pe suprafete mai mari de 5 Ha iar , zonele verzi din aceste PUG uri vor fi comasate din start si se vor putea amenaja ca parcuri , ele fiind trecute de la inceput in domeniul public.
Consilierul Toma apreciaza modul in care investitorul intentioneaza sa construiasca in localitate. Spune ca reactia sa de la inceputul sedintei s-a bazat pe experienta de pana acum a localiatatii in relatia cu majoritatea investitorilor imobiliari care din dorinta de a obtine profit au produs aglomerari urbane in localitate si blocaje ale traficului, experiente care trebuie evitate printr-o abordare prudenta si bine gandita. Solicita investitorului sa precizeze cate apartamente vor fi pe o parcela de 500m2 si cate locuri de parcare pentru ca de aici incep problemele.
Reprezentantul firmei spune ca vor fi maxim 2 apartamente pe parcela si cate un loc de parcare la fiecare apartament. Consilierul Toma spune ca nu vor fi suficiente locuri de parcare si da exp strada Mesteacanului , unde locuieste, strada pe care toate autoturismele locatarilor sant parcate pe trotuar sau pe carosabil blocand traficul .
Arhitecta Nistoran arata ca in noul PUG este prevazut ca pentru fiecare apartament sa fie rezervate prin proiect doua locuri de parcare: unul uscat ( garaj ) si unul in curte.
Consilierul Agoston propune sa fie completat proiectul de hotarare cu un nou articol care sa oblige investitorii ce beneficiaza de parcele de 500 m2 sa realizeze infrastructura de servicii.
Consilierul Sperneac atrage atentia asupra formei in care va fi redactata hotararea ,respectiv ( modificare si completare. )
Se supune la vot si se aproba cu 11 voturi pentru si 2 abtineri ( Samfira , Toma )
2s. PH pentru trecerea in domeniul public a unei suprafete de 20 m2 in zona Kaufland in vederea montarii unui post trafo.
Presedintele de sedinta da cuvantul reprezentantului firmei care solicita acest transfer de proprietate. Acesta arata ca a realizat un complex de locuinte in zona Kaufland si pentru alimentarea cu energie electrica a acestora se inpune instalarea unui post trafo. Pentru aceasta lucrare ENEL Timisoara pune conditia ca terenul respectiv sa fie cuprins in domeniul public deci trebuie realizat transferul de proprietate. Precizeaza ca este unul dintre investitorii imobiliari care conform celor afirmate de consilierul Toma , a distrus localitatea.
Consilierul Toma arata ca domnul Popa Stelian care este printre primii locuitori veniti in Dumbravita dupa 1990, este printre putinii investitori care au construit corect si cu simt de raspundere in aceasta localitate , motiv pentru care l-a felicitat personal.
Se supune la vot proiectul de hotarare si se aproba in unanimitate.
6. Proiect de hotarare privind aprobarea valorii rectificata conform devizului actualizat si contributia Consiliului local cu suma 464.470 lei pentru realizarea obiectivului "Modernizare strazi in comuna Dumbravita -15 km"
Persoana din cadrul compartimentului dezvoltare care raspunde de acet proiect arata ca guvernul a redus suma totala a proiectului si ca atare si partea de cofinantare s-a redus la 464.470 lei.
Consilierul Toma face precizarea ca acest lucru se datoreaza procedurii de licitatie. Initial contractual de finantare cu guvernul a fost incheiat la valoarea din proiect Dupa licitatie contractul cu firma constructoare s-a incheiat la valoarea din oferta , valoare mai mica si in aceste conditii s-a redus si contributia noastra la acest proiect . In acest context solicita executivului ca sa stabileasca impreuna cu constructorul graficul de executie cu durata totala 2014 -2016 ( ce strazi vor fi asfaltate in fiecare an ) si sa faca public acest grafic pentru ca populatia sa fie informata corect .
Primarul Malac spune ca numai dupa ce va primi de la consiliul judetean sumele respective , sume care se reesaloneaza anual , va putea face informarea respectiva.
Se supune la vot si se aproba in unanimitate.
1. Raport privind promovarea unei actiuni in instanta in vederea anulari HCL Dumbravita cu nr. 32 /22.11.2012 privind validarea doamnei Bozso Margareta in functia de consilier local.
Consiliera juridica arata ca pentru a se aplica hotararea judecatoreasca privind redobandirea statutului de consilier de catre Szilagyi Geza este necesara o actiune in instanta pentru anularea HCL prin care a fost validata d-na Boszo Margareta altfel, vom avea un consiliu de 16 consilieri .
Consilierul Sperneac , avocat de profesie spune ca nu este necesara o astfel de actiune, hotararea judecatoreasca insemnand si revocarea d-nei Boszo.
Consilierul Toma arata ca de 4 luni consiliul nu este capabil sa ia o hatarare ceea ce inseamna ca este un caz unic , complex si recomanda primarului Malac ca din cele 150 000 lei prevazuti pentru consiliere juridica in acest an sa solicite unei case de avocatura serioase o solutie practica in aceasta problema si sa o aplice.
Primarul Malac a spus ca a consultat mai multi avocati dar nici acestia nu s-au pus de acord.
Viceprimarul Miclos Arpad informeaza consiliul ca Organizatia judeteana a UDMR a amenintat ca va da consiliul in judecata in acest caz pentru nepunerea in aplicare a unei hotarari judecatoresti.
Consilierul Kadar arata ca situatia constituie un abuz si cere primarului sa il treaca pe Szilagyi Geza pe convocator la urmatoarea sedinta.
Consilierul Agoston arata ca actiunea in instanta nu mai poate fi initiata deoarece au trecut mai mult de 12 luni de la validarea d-nei Boszo in functia de consilier .
In consecinta consilierii nu sant de acord cu promovarea actiunii in instanta.
Consiliera Denes solicita aprobarea de a parasi sedinta pentru probleme de ordin cultural unde este coordonator. Se aproba.
2. Proiect de hotarare privind aprobarea executiei bugetare pe anul 2014.
Consilierul Sperneac arata ca desi a solicitat explicitarea unor cheltuli din bugetul pe anul trecut acest lucru nu s-a facut si in plus a constatat ca s-au facut cheltuieli fara a avea fila de plan : podete pe Ion Creanga si Mures , fibra optica .
Consilierul Samfira arata ca executivul nu este transparent in relatia cu consilierii , ca sant efectuate achizitii si lucrari in afara celor prevazute in bugetul aprobat aspecte care daca ar fi comunicate consilierilor si ar fi justificate, s-ar putea rezolva din timp prin rectificari bugetare.
Consilierul Toma apreciaza faptul ca au fost clarificate cateva capitole de cost dar nu au fost indepartate neregulile de baza ale executiei bugetare , nereguli pe care le-a prezentat pe larg in sedinta anterioara : cheltuieli nelegale si nejustificate cu bunuri si servicii; achizitia nelegala a unor lucrari si servicii; supraevaluarea unor achizitii. In aceste conditii afirma ca nu va aproba executia bugetara pe anul 2014.
Primarul Malac arata ca domnul Toma exagereaza si da exemplu cu capela lucrare pe care a verificat-o personal dupa sedinta trecuta si a constatat ca dimensiunile spuse de acesta nu sant reale , in realitate constructia are peste 200 m2 iar, in valoarea din buget sant incluse proiectul si racordurile de apa , canalizare , electric ,etc.
Consilierul Toma in dreptul la replica arata ca a observat ca domnul primar s-a documentat pentru ca de la sedinta trecuta si pana azi a mai crescut valoarea lucrarii respective cu 100.000 lei, ajungand la 730.000 lei. Face precizarea ca absolut toate obiectivele de investitii includ racordurile si proiectul.
Se supune la vot si se voteaza astfel : 7 voturi pentru ; 5abtineri ( Abalaru, Agoston, Samfira, Sperneac , Toma ). In consecinta executia bugetara pe anul 2014 este respinsa pentru a doua oara consecutiv .
Consilierul Sperneac solicita aprobarea de aparasi sedinta pentru ca are o stare de rau. Se aproba .
3. Proiect de hotarare privind aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli si lista de investitii pe anul 2015.
Consilierul Toma arata ca exista diferente mari intre bugetul afisat pe site si cel prezentat consilierilor. Incepe cu cateva referiri la Lista de investitii : Lucrarea extindere sediu Primarie nu are proiect si nu rezulta din niciun document suma de 950 000 lei prevazuta in buget ; apreciaza faptul ca au fost cuprinse in lista o parte din propunerile facute de dansul (piata agroalimentara, liceul , casa de cultura, amenajarea de la baraj ) dar se declara nemultumit ca lista de strazi nu este prezentata foarte clar ( denumire strada, lungime , suma repartizata ) iar in aceasta lista nu este cuprinsa strada Migdalului care este o prioritate . Solicita primarului sa nu mai execute nicio modernizare de strada fara proiect. Atrage atentia ca toate lucrarile din lista trebuie atribuite prin licitatatie. Solicita sa fie facute publice sumele repartizate de la guvern pentru cele doua programe de asfaltare strazi ( de 11,3 respectiv de 15 Km ).
In ceea ce priveste bugetul pe ansamblu arata ca acesta are doua probleme grave : la capitolul venituri componenta de venituri proprii prevazuta in buget – 15 milioane lei este sub posibilitatile reale ale localitatii si acuza executivul de lipsa de initiativa pentru a majora aceasta componenta ; la capitolul cheltuieli, componenta de bunuri si servicii , in valoare totala de 7 milioane lei este exagerata si demonstreaza lipsa de organizare si eficienta din administrarea localitatii.
Primarul Malac spune ca in stabilirea sumei pentru sediul primariei a consultat un proiectant; Nu a cuprins in lista strada Migdalului pentru ca este foarte lunga si valoarea lucrarii ar consuma prea mult din buget; Va respecta legea achizitiilor publice privind atribuirea de lucrari; va face publice sumele din cele doua programe de asfaltare strazi in momentul cand vor fi comunicate de la judet.Precizeaza ca valoarea mica a veniturilor proprii la buget se datoreaza lipsei de firme mari pe teritoriul localitatii. Are in vedere atragerea de investitori.
Nemaifiind alte comentarii se supune la vot si se voteaza astfel : 7 voturi pentru, 4 abtineri ( Abalaru, Agoston, Samfira, Toma ). Fiind necesare 8 voturi, bugetul propus este respins.
4. Proiect de hotarare privind aprobarea PUZ avand ca beneficiar pe Laszlo Arpad.
Se prezinta PUZ ul . Nu sant comentarii
Se supune la vot si se aproba in unanimitate
5. Proiect de hotarare privind aprobarea PUZ (pentru tineri) avand ca beneficiar Comuna Dumbravita.
Nu sant comentarii.
Se supune la vot si se aproba cu 8 voturi pentru si 3 abtineri ( Agoston , Samfira , Toma ) .Se precizeaza ca abtinerile se datoreaza faptului ca nu s-a clarificat regimul juridic al terenului – pasune )
7. Proiect de hotarare privind angajarea unui avocat care sa reprezinte interesele UAT Dumbravita in dosar nr. 1030/59/2024 aflat pe rol la Curtea de apel Timisoara si in dosar 78/30/2015 aflat pe rol la Tribunalul Timis.
Nu sant comentarii.
Se supune la vot si se aproba cu 10 voturi pentru si o abtinere ( Toma )
8. Proiect de hotarare privind incetarea de drept a mandatului de de consilier local a domnului Gafton Sorin Costel si declararea postului de consilier vacant
Se prezinta cererea de demisie.
Se supune la vot si se aproba cu 7 voturi pentru si 4 abtineri ( Abalaru, Agoston, Samfira , Toma )
9. Raport de activitate pe anul 2014 al consilierilor locali
Jurista primariei arata ca au depus raportul pana in prezent 9 consilieri. Consilierul Toma arata ca termenul a fost depasit si solicita postarea rapoartelor pe site-ul primariei.
3s. PH pentru aprobarea Retelei scolare a localitatii pe anul 2015-2016.
Nu sant comentarii.
Se supune la vot si se aproba in unanimitate
4s. PH pentru aprobarea sumei de 2700 lei in vederea confectionarii de costume pentru Formatia artistica Gospodinele ce activeaza in cadrul caminului cultural.
Primarul Malac spune ca in principiu este de acord dar, avand in vedere ca formatia nu este in subordinea primariei, trebuie gasita forma legala de plata .
Consilierul Toma propune ca achizitia costumelor sa se faca de catre primarie si sa se dea in gestiunea directorului de camin urmand a fi folosite de formatie numai in spectacole.
Se supune la vot si se aproba in unanimitate.
5s. PH pentru aprobarea acordarii sumei de 7000 lei Asociatiei culturale Butykos necesara deplasarii la festivalul de dansuri maghiare din Macedonia ce va avea loc in luna iulie 2015.
Primarul Malac arata ca si in acest caz este aceeasi problema .
Consilierul Toma recomanda incheierea unui contract de servicii culturale cu asociatia respectiva in limita sumei solicitate.
Consilierul Kadar recomanda sa se faca un contract dar sa nu se precizeze suma .
Consilierul Agoston arata ca suma respectiva este necesara pentru a se asigura transportul formatiei de dansuri , restul cheltuielilor vor fi suportate de catre membri formatiei. Deasemenea trebuie clarificata acum problema financiara pentru ca se solicita confirmarea participarii pana la sfarsitul acestei luni.
Se supune la vot si se aproba in unanimitate
10. Discutarea cererilor depuse
Nu au fost depuse cereri
11. Diverse
Nefiind ridicate probleme diverse , sedinta se incheie dupa 4 ore de dezbateri.
"Consiliera Denes solicita aprobarea de a parasi sedinta pentru probleme de ordin cultural unde este coordonator. Se aproba."
Pleaca inainte de votul pe executia bugetara si pe buget. Sedinta e una pe luna si dureaza 3 ore. Cat de neglijent trebuie sa fi sa nu-ti treci ca prioritate participarea la aceasta sedinta si nu la alte activitati. Demisia !
"Consilierul Sperneac solicita aprobarea de aparasi sedinta pentru ca are o stare de rau. Se aproba ."
Consilierul paraseste sedinta inainte de aprobarea bugetului. Fiind de la PSD in mod normal ar fi votat pentru si trecea bugetul
Sa ne fie oare frica de raspundere ?
Demisia domnilor si doamnelor daca nu aveti responsabilitatea votului !
Oricum acest vot este de forma.
La orice solicitare voteza PENTRU, ca doar nu sunt banii lor (sau doar o mica parte), macar daca ar citii inainte Ordinea de Zi si sa-si faca o imagine la ceeace ar fi de bun simt sa treaca.
La acest buget se va reveni ori de cate ori este nevoie. Acum au pus intr-o logica banii iar apoi dupa cel putin o luna i-si vor da seama ca logica nu a fost buna si vor migra banii care incotro ca oricum cetatenii nu mai reusesc sa tina pasul cu prioritatiile lor.