La sedinta ordinara de joi 20.06.2013 au participat 11 consilieri , primarul, jurista CL, contabila Rosu Carolina si trei cetateni din localitate.
Au lipsit motivat consilierii Gafton Sorin, Bozso Margareta si Kadar Gheorghe. S-a anuntat ca intarzie o ora consiliera Denes Ildiko.
A participat la sedinta, ca invitat din partea primarului , o consiliera judeteana ,membra PSD.
Sedinta a fost condusa de consiliera Cservid Loredana
Pe ordinea de zi au fost initial 9 puncte .
Consilierul Toma Iulian propune ca la punctual 4 de pe ordinea de zi sa se ia in discutie si proiectul de hotarare depus de dansul in luna februarie 2013 in care se prevedea preluarea sistemelor de alimentare cu apa si canalizare din patrimoniul Asociatiei Apa canal Dumbravita in Patrimoniul U.A.T. Dumbravita. Se supune la vot si se aproba in unanimitate.
Propune deasemenea, cuprinderea pe ordinea de zi a cererii depuse de un grup de 8 locuitori de pe strada Sandorfalva prin care se solicita mutarea utilajelor primariei si a depozitelor de balast, moloz si a altor mareriale de constructii intr-un alt amplasament, motiv pentru care o parte din semnatarii cererii sant prezenti la sedinta. Se aproba cu unanimitate .
Primarul Malac Victor propune scoaterea de pe ordinea de zi a punctului 7 deoarece nu a fost in masura sa pregateasca documentatia necesara aprobarii proiectului de hotarare privind schimbarea categoriei de folosinta a terenului situat in pasune. Se aproba cu unanimitate.
Se supune la vot ordinea de zi cu completarile aduse si se aproba in unanimitate
S-a dat citire procesului verbal al sedintei ordinare din 23 mai 2013 la care nu au fost obiectii . Se aproba procesul verbal cu unanimitate de voturi.
Incepe dezbaterea problemelor .
1. Proiect de hotarare privind aprobarea aderarii comunei Dumbravita la Asociatia Metropolitana de Transport Timisoara
Nefiind comentarii ,se supune la vot si se aproba cu unanimitate.
2. Proiect de hotarare privind punerea la dispozitia RATT, cu titlu de folosinta gratuita, a terenului necesar construirii refugiilor din statiile de troleibuz.
Consilierul Toma arata ca anul trecut a fost aprobata o astfel de hotarare prin care se atribuia municipiului Timisoara, administratorul RATT, terenul aferent statiilor de troleibuz si nu intelege de ce trebuie o noua hotarare in acest sens. Arata deasemenea ca in Timisoara a fost aprobata o hotarare de CL prin care urmeaza sa se achizitioneze 300 de biciclete si sa se infiinteze in statiile de troleibuz 20 de centre pentru inchiriat biciclete. Solicita ca in cadrul proiectului liniei de troleibuz si a parteneriatului cu Timisoara, sa se negocieze amplasarea unui punct de inchiriere biciclete in statia din sensul giratoriu de intrare in Timisoara dinspre Dumbravita si sa se prevada in toate statiile de troleibuz de pe teritoriul Dumbravitei parcari pentru bciclete , asa cum s-a aprobat prin HCL ul cu ziua biciclistilor. Propune ca si primaria Dumbravita sa infiinteze un centru de inchiriat biciclete in zona centrala.
Primarul Malac V spune ca este necesara o noua hotarare deoarece se va incepe imediat construirea refugiilor pentru pietoni de catre RATT nu de firma care a castigat construirea liniei de troleibuz. Il asigura pe consilierul Toma ca va avea in vedere la negocieri propunerile avansate de dansul.
Se supune la vot PH in forma prezentata si se aproba in unanimitate
3. Proiect de hotarare privind aprobarea traseului, numarului de curse si costuri estimative pentru prelungirea troleibuzului pe traseul Timisoara-Dumbravita si retur
Avand in vedere ca la sfarsitul lunii iunie inceteaza valabilitatea HCL prin care se aprobase functionarea Cursei speciale Dumbravita – Timisoara, primarul Malac V propune Consiliului local cateva variante de traseu ,numar de curse si tarife pentru transportul in comun pe ruta Dumbravita - Timisoara.
Dupa foarte lungi dezbateri se aproba in unanimitate urmatoarea varianta:
- Traseu: Dumbravita ( sensul giratoriu de la strada Ghioceilor) , Timisoara ( sensul giratoriu de la Fantana punctelor cardinale )
- Numar de curse pe zi : 13
- Tariful umeaza sa fie negogiat cu RATT in functie de numarul de calatori. Se va subventiona transportul elevilor si al persoanelor cu dizabilitati in limita a 9 mii de lei pe luna din bugetul local.
4. a) Proiect de hotarare privind constituirea comisiei de preluare a bunurilor de la Asociatia neguvernamentala Apa- Canal, initiator Malac Victor
b) Proiect de hotarare privind inventarierea si inregistrarea in patrimoniul UAT Dumbravita a tuturor sistemelor de alimentare cu apa si canalizare realizate pe domeniul public al localitatii - initiator consilier Iulian Toma.
Consilierul Toma arata ca proiectul propus de primarul Malac este superficial , incomplet si fara niciun rost. Precizeaza ca pe teritoriul localitatii exista in prezent trei categorii de sisteme de alimentare cu apa si canalizare:
- O categorie este constituita din sistemele si retelele aflate in gestiunea primariei
- A doua categorie a fost realizata pe timpul functionarii Asociatiei apa canal Dumbravita din fonduri de la bugetul local si prin contributia locuitorilor si inregistrata in mod gresit in patrimoniul Asociatiei apa canal condusa de fostul primar Szilagyi.
- A treia categorie o constituie retelele realizate de Asociatia apa canal Dumbravita din banii incasati de la locuitori si care nu sant inregistrate in nicio evidenta ( in special pe terenurile detinute de fostul primar si rudele sale ( zona Lac si zona Cora )
Toate aceste sisteme conform legii 51/2006 –legea serviciilor comunitare de utilitate publica trebuie inregistrate in mod automat in patrimoniul UAT lucru pe care l-a si propus in proiectul initiat inca din luna februarie. Acest lucru trebuie facut cu maxima operativitate pentru ca Societatea Aqua Dumbravita sa aiba obiect de activitate.
Consilierul Sperneac sustine ca inainte de a se face trecerea in patrimoniul comunei e necesar sa se aprobe o comisie de analiza a situatiei si de preluare a bunurilor constituita din consilieri locali.
Consilierul Toma arata ca urmare unei dispozitii a primarului a fost infiintata o comisie din angajati ai primariei care au efectuat inventarierea tuturor sistemelor de apa si canalizare si exista un dosar complet cu acest inventar. Rolul consilierilor nu este sa faca inventarieri ci sa decida asupra unor situatii prezentate de executiv.
Primarul Malac sustine proiectul pe care l-a initiat si confirma ca s-a facut inventarierea pe care a si verificat-o dar considera necesara inca o verificare din partea consilierilor cara sa-si asume raspunderea pentru situatia constatata. Apreciaza atiutudinea consilierului Toma ca o fuga de raspundere.
In dreptul la replica , consilierul Toma precizeaza ca atat timp cat primarul a numit o comisie, a verificat si semnat situatia intocmita de aceasta, inseamna ca nu are incredere in munca sa si a echipei pe care a numit-o aspect care denota incompetenta. Precizeaza faptul ca legiuitorul a stabilit foarte clar competentele si atributiile in cadrul administratiei locale : consilierii decid, primarul si echipa sa executa.
Jurista Marinchi arata ca in prezent pe rolul judecatoriei Timisoara este un dosar in care fostul primar Szilagyi Geza a dat in judecata Asociatia APA CANAL Dumbravita condusa de Szilagyi Geza pentru preluarea sistemelor de alimentare cu apa si canalizare ,urmare unei decizii a Curtii de conturi, dosar care nu s-a finalizat inca .
Consilierii Abalaru, Samfira, Nicola , Agoston propun ca din cele doua proiecte de hotariri sa se sintetizeze o a treia varianta care sa fie acceptata de cat mai multi consilieri.
Consilierii Nicola, Toma si Cservid impreuna cu jurista Marinchi , pe baza propunerilor redacteaza a treia varianta de proiect de hotarare ( c ).
Apare in sedinta si consiliera Denes
Se supun la vot cele trei variante si se voteaza astfel:
a) 7 pentru, 1 impotriva , 4 abtineri
b) 2 pentru, 1 impotriva, 9 abtineri
c) 6 pentru,1 impotriva, 5 abtineri
Urmare votului se aproba varianta a) propusa de primarul Malac V.
Dupa votare consilierul Abalaru se intreba retoric, ce s-a votat ? ( care este comisia, din cati membri, cu ce se va ocupa )
5. Proiect de hotarare privind suplimentare buget cheltuieli neprevazute in proiectul ,, incubator de afaceri"
Contabila Rosu C arata ca datorita structurii terenului unde se construieste incubatorul de afaceri a fost necesara consolidarea fundatiilor ceea ce suplimenteaza costurile lucrarii cu suma de 65.000 lei, bani ce vor fi platiti de la bugetul local, dar trebuie platiti pentru ca altfel nu se vor primi cele 4,8 milioane lei nerambursabili.
Consilierul Toma se arata surprins ca pentru a solicita aceasta suma este prezenta contabila si nu unul dintre inginerii de la compartimentul Dezvoltare care primesc salarii pentru verificarea documentatiilor si supravegherea lucrarilor si care ar fi trebuit sa raspunda in fata consiliului local pentru gresala elementara pe care au facut-o. Toata Dumbravita stie ca pe pasune, in locul unde se construieste incubatorul, fostul primar a bagat sute de camioane cu moloz si pamant de umplutura, iar studiul Geo care a insotit proiectul trebuia sa arate acest lucru .Pentru superficialitatea lor acum trebuie sa se suporte din bugetul local o suma care daca era prevazuta in documentatia initiala era platita din fonduri nerambursabile. Precizeaza ca nu va vota o astfel de hotarare si o intreaba pe contabila Rosu de unde se vor plati acesti bani. Aceasta raspunde ca se vor face economii.
Se supune la vot proiectul de hotare si se voteaza cu 9 voturi pentru, 1 impotriva si 2 abtineri.
6. Proiect de hotarare privind rectificarea bugetului pe anul 2013
Contabila Rosu Carolina prezinta raportul prin care solicita rectificarea bugetului local urmare primirii de la bugetul central a sumelor de 216 000 lei pentru devoltarea sistemelor de canalizare ale localitatii si 100 000 lei pentru dezvoltarea retelei de alimentare cu apa . Aceste sume au o destinatie clara si nu pot fi folosite in alte scopuri, motiv pentru care solicita consilierilor sa aprobe PH pentru rectificarea bugetului cu aceste sume.
Consilierul Toma arata ca proiectul de hotarare nu intruneste conditiile pentru a fi dezbatut din urmatoarele considerente :
- Niciun consilier nu a primit pentru analiza bugetul rectificat care in mod sigur contine multe alte modificari si pentru care se solicita de fapt votul consilierilor
- Bugetul rectificat contine in mod sigur si suplimentarea costurilor la proiectul Incubator de afaceri aprobat anterior sume care au fost luate de la alte activitati sau proiecte despre care nimeni nu stie nimic .
- Rectificarea bugetului trebuia anuntata anterior pentru a cuprinde si propunerile altor comisii de corectare a unor greseli esentiale pentru dezvoltarea localitatii dand ca exemplu necesitatea cuprinderii in bugetul local al anului 2013 a sumei necesare achizitiei PUG ului localitatii suma care printr-o manevra dubioasa a primarului Malac nu a fost cuprinsa in buget.
Solicita contabilei Rosu C sa precizeze daca bugetul rectificat contine si alte modificari si sa spuna de unde a luat suma necesara suplimentarii proiectului Incubator de afaceri.
Contabila Rosu Carolina confirma ca bugetul rectificat contine mai multe modificari dar refuza sa spuna de unde au fost luate sumele necesare suplimentarii valorii proiectului.
Primarul Malac solicita consilierilor sa aprobe rectificarea bugetului pentru ca altfel nu se primesc cei 316 000 lei de la guvern, sume cu care vrea sa continuie lucrarea de canalizare de pe strada Petofi si sa finalizeze punerea in functiune a inca doua puturi de apa din zona Cora.
Consilierul Samfira Ionel ii atrage atentia primarului Malac asupra faptului ca desi a promis ca va publica lista lucrarilor de investitii pe anul 2013 , anexa a bugetului local, in maxim o saptamana dupa aprobarea bugetului, nu a facut acest lucru nici pana in momentul de fata ceea ce denota ca este un mare mincinos . Arata ca desi in sedinta de aprobare a bugetului local s-a spus ca banii necesari pentru achizitia PUG ului sant prevazuti , in sedinta reunita a Comisiilor 1 si 3 in care s-a discutat tema PUG ului, a afirmat ca de fapt in buget nu a fost cuprinsa decat o mica parte din suma , corespunzatoare intocmirii unui studiu de fezabilitate pentru realizarea acestuia , lucrare care nici nu este necesara. Solicita publicarea de urgenta a listei de investitii pe anul 2013.
Consiliera Denes arata ca a depus o cerere prin care solicita aprobarea achizitionarii a 12 costume populare pentru formatiile de dansuri populare romanesti si acasta cerere nu a fost cuprinsa in bugetul rectificat . Contabila Rosu spune ca suma a fost cuprinsa in buget la capitolul Cultura si nu e necesara rectificarea acestuia in acest sens.
Consilierul Agoston arata ca in Comisia 3 a fost aprobata o cerere a Societatii Aqua Dumbravita de majorare a capitalului social cu suma de 180 000 lei pentru achizitia unor utilaje necesare obtinerii licentei de functionare ca operator de distributie a apei potabile in localitate si aceasta solicitare nu a fost cuprinsa in bugetul rectificat . Solicita contabilei Rosu Carolina sa confirme ca pana in prezent s-au incasat 350 000 lei de la populatie pentru apa consumata ,bani pentru care primaria nu a facut absolut niciun serviciu.
Primarul Malac confirma ca s-au incasat banii respectivi dar acestia nu pot fi folositi pentru ca Primaria nu detine licenta de operator . In ceea ce priveste cresterea de capital pentru Aqua Dumbravita spune ca a cuprins in rectificarea de buget numai 50 000 lei.
Consilierul Toma spune ca pentru majorarea de capital la Aqua Dumbravita este necesar un proiect de hotarare separat si modificarea capitalului social al societatii la Registrul comertului. Constata ca toate discutiile pe marginea rectificarii bugetului confirma modul superficial , pompieristic si nelegal in care se cheltuie banii publici in localitatea Dumbravita motiv pentru care nu va vota rectificarea bugetului.
Se supune la vot rectificarea bugetului in forma prezentata in referat si se aproba cu 10 voturi pentru 1 vot impotriva si o abtinere.
7. Discutare cereri
a) Cererea domnului Roman Hildegard de pe strada Kos Karoly nr 18 care solicita ca in dreptul locuintei sale sa nu se construiasca parcare publica deoarece nu exista hotarare de consiliu in acest sens.
Primarul Malac spune ca este domeniul public si primaria dispune cum va fi folosit iar in zona centrala este nevoie de foarte multe locuri de parcare ,asa ca, se va construi parcare.
Consilierul Toma arata ca in principiu cetateanul respectiv are dreptate , in sensul ca tot ce ce construieste pe domeniul public in Dumbravita se construieste fara proiect, fara autorizatie de constructie si fara devize de lucrari. Ori legea 50/1991 prevede foarte clar ca pentru orice constructie trebuie proiect, deviz, autorizatie , iar Primaria care controleaza acest lucru trebuie sa fie un exemplu pentru cetateni. In ceea ce priveste zona centrala considera ca primaria trebuie sa achizitioneze un proiect de amenajare Centru civic si in baza acestuia sa faca amenajarile necesare cu atat mai mult cu cat pentru astfel de proiecte se pot atrage fonduri nerambursabile.
b)Cererea societatilor SC OMNIA SRL si SC MORONGO SRL care solicita ca suprafata de 400 m2 din proprietatile lor care in prezent este folosita ca drum public sa fie trecuta in domeniul public al primariei iar societatile lor sa fie despagubite financiar .
Primarul Malac arata ca Primaria nu dispune de fonduri pentru astfel de despagubiri.
c) Cererea unui grup de 8 locuitori din zona Sandorfalva reprezentati de Camelia Dobra solicita mutarea utilajelor si materialelor Primariei din zona deoarece incalca toate normele de mediu provoaca foarte mult zgomot, produc poluarea aerului cu fum si pulberi facand viata celor din zona un calvar.
Camelia Dobra primeste aprobarea consilierilor de a lua cuvantul si arata ca a fost la primar de nenumarate ori cu aceasta problema fara a primi un raspuns clar . Solicita ajutorul consilierilor si stabilirea unui termen la care acea baza logistica va fi mutata, termen care sa nu depaseasca sfarsitul lunii iulie.
Primarul Malac spune ca i-a promis donmisoarei Camelia Dobra ca baza va fi mutata cand se va termina Incubatorul de afaceri pe considerentul ca nu poate asigura paza utilajelor.
Consilierul Toma arata ca inca din 2010 a fost aprobata o hotarare de consiliu prin care se stabilea sediul logistic al primariei pe o suprafata de 2 ha in pasunea comunei. In 3 ani de zile nici vechiul primar nici actualul nu au facut nimic in acest
sens . Spune ca actualul amplasament incalca toate normele de mediu , nu are nicio aprobare de functionare si constituie inca un exemplu negativ pentru cetateni motiv pentru care solicita punerea de urgenta in aplicare a hotararii de consiliu, aprobata in anul 2010, prin imprejmuirea si amenajarea unei platforme unde vor fi depozittate utilajele si matarialele primariei. Precizeaza ca acest lucru nu are nimic in comun cu Incubatorul de afaceri .
Consilierul Abalaru spune ca un termen rezonabil poate fi sfarsitul lunii august si propune primarului acest termen .
Partile cad de acord ca baza sa fie mutata pana la sfarsitul lunii august .
8.Diverse
Consiliera judeteana PSD prezenta la sedinta face aprecieri pozitive asupra dezbaterilor din sedinta, considera ca sedinta a fost putin prea lunga, dar dezbaterile au fost constructive. Arata ca la Consiliul judetean se colaboreaza bine cu primarul Malac care se ocupa de problemele comunei si isi ofera sprijinul pentru Consiliul local in vederea rezolvarii unor probleme majore ale localitatii.
Consilierul Toma arata ca localitatea are o problema de maxima urgenta privind legatura rutiera cu Timisoara si solicita sprijinul Consiliului Judetean pentru reluarea proiectului de amenajare a Bulevardului Petre Tutea care va descarca o parte din trafic spre Calea Aradului si a Strazii de pe Liziera Padurii verzi care va mai prelua o parte din trafic spre strada Demetriade.
Consiliera spune ca stie despre aceste proiecte si promite ca le va sustine.
In continuare se poarta discutii despre organizarea Rugii ortodoxe.
Sedinta se incheie la ora 9,30 dupa 4 ore de dezbateri.
Interesanta dinamica din consiliu. Oricum, multam pentru postare si informare.
Bravo Domnule Toma:
Tot respectul pt. propunerea facuta!
Problema legaturii zonei in cauza, si numai, cu Timisoara este cat se poate de reala si de maxim interes pentru toti cetatenii comunei Dumbravita. Uitati-va ce se intampla in localitate de cand prin ea circula tot traficul de pe autostrada Arad-Timisoara. Nu poate nimeni sa ma contrazica ca sunt zile in care se circula mai rau decat in Timsoara, si asta la ore de varf!!! Mai mult decat atat, tot acest trafic afecteaza sau va afecta grav, pe termen scurt sau lung, casele (mai cu seama pe cele vechi) aflate la soseaua principala a localitatii.
Din aceste motive, consider ca aceasta propunere trebuie sustinuta cat mai energic, atat la nivel local, cat si la nivel judetean.
Asteptam cu nerabdare sa vedem si realizarea acestui proiect de o mare importanta pentru noi toti!